Filatelista

28 B<———————

SPa ||Ma WP. non |||".

Serija od osam vrednosti nominiranih u parama (1, 5, 10, 15, 20, 25, 30 i 50 para) prikazana je u linijskom zupčanju 12 : 11 %, a zatim prikaz svih jedanaest vrednosti u četvercu, nezupčano. Naravno, posebno su prikazani primerci maraka na prugastom papiru.

Na nekoliko putovalih pošiljka pisama i poštanskih uputnica prikazana je upotreba ovih maraka uz interesanztan izbor manipulacija i žigova.

Izdanje redovnih maraka sa likom kralja Petra Karadjordjevića sa kačketom, u vrednostima od 1, 3 i 5 dinara (1911). Na početku prikaza izdanja, data su dva eseja - grafičke varijante aplikacije grba, sa napomenom da su poznata po tri komada ukupno (sl. 13).

Pokazan je i štamparski otisak definitivnoqa rešenja marke od 3 dinara u paru i za ovaj objekat je napisano da je unikat. Da ne bi sve ostalo na čistoj ekskluzivi dati su primeri marke od 1 dinar (pojedinačno, u paru i devetercu) sa deformisanom "1" kao posledicom oštećenja štamparske ploče. Pored ove interesantne vrednos-c, |. ti prikazane su i marke od 3 i 5 dinara, pojedinačno, u paru, četvercu i drugim kombinacijama od po nekoliko maraka - sve čisto, a onda na kraju ovoga razmatranja,i pojedinačne upotrebljene marke i marke na pismima.

Izdanje redovnih maraka (1911/1914) kralj Petar sa kačketom u promenjenim bojama prikazano je u kompletnoj serijinezupčanih maraka. Poznato je da je ovo izdanje došlo kao posledica pojave navodnih falsifikata, kod prethodnog izdanja, na štetu pošte.

Prigodno izdanje (1915) poznato pod nazivom “Kralj PetarIna bojištu” bilo je pripremljeno za štampu u sedam vrednosti i prema prvobitnom planu trebalo je da ga štampa londonska firma “De la Rue” od čega se odustalo, pa su štampane u Nišu.

Razmatranje ovoga dela izloška počinje sa nekoliko “špecija” - eseja i konačnih predložaka, dva primerka sa promenjenom bojom i jednog šesterca maraka od 25 para iz definitivnog tabaka sa pogrešnom oznakom vrednosti (15 umesto 25 para) na slici 14.

Prikaz zdanja novinskih maraka (1911) godine sa pretiskom srpskog grba, poznatog pod imenom “Trojički sabor”, počinje sa primercima maraka pojedinačno, u parovima i četvercima (sa pozicija 6-10 u štamparskom tabaku); svi sa delimično očuvanim napisom “Trojički sabor”. Veličković na implicitan nači uvodi posmatrača u genezu ovoga izdanja - počevši od izdanja TROJIČKI SABOR iz 1908. godine, realizovanog u korist Srpskog novinarskog udruženja, a povodom Sabora novinara na Adi Ciganliji od 30. maja do 8 juna 1908. godine.

jjj| CPrteka |M MIRE nomrn |I