Filatelista
50
tike, svojstvene reljefnosti bakroreza. Tipičan znak za raspoznavanje uočava se kroz lupu u vidu fine ukrštene mreže linija preko celog crteža marke, a njena okca su u vidu gustih tačkica (raster).
Mreža omogućava gradaciju tonova u polutonove, a time i harmoničnost slike. U raster heliogravuri na svaki kvadratni santimetar ima 10.000 ili 100.000 kvadratnih polja, a vide se pod jupom na svetlijim i srednje svetlim poljima. U tamnim tonovima, linije i tačkice spajaju se ı slivaju u tamne površine. Primeri ove štampe su skoro sva izdanja naše "Faune" i "Flore", "Šahovska olimpijada u Dubrovniku"1950, kao i emisije "CEPT"-a
RBUROPA-CEPT
Prilog 6. Pri Imeri Štampe u heliogravuri
Teško je razlikovati heliogravuru od ofset tehnike rastera. Međutim kod ove druge tehnike, pod lupom se vide tačkice na svim obojenim površinama crteža marke, Jasno odvojene, što kod heliogravure nije slučaj.
Reljefna štampa češće se koristi za izradu poštanskih celina. Ovde se koriste dve ploče izrađene od metala ı debelog papira. Jedna ima crtež marke, izdignut, plastičan. Otisak od nje uzima se galvanskim putem za drugu ploču, tako da matrica ima udubljen izgled. Dobijene ploče se podudaraju, a papir koji se ulaže između njih, usled jakog pritiska dobije reljefan otisak slike.
U izradi maraka ı celina koristi se često kombinovana štampa: okvir u knjigotisku, a lik u dubokoj štampi; osnova u kamenotisku, a slika u knjigotisku. U poštanskim celinama češći je slučaj da se oznaka vrednosti štampa u linijskom dubokotisku, a tekst u knjigotisku ıli u ofsetu. Kombinovana štampa češće se koristi za prigodne marke. Primeri: "Olimpijada u Helsinkiju" 1952. (ofset+duboka linijska štampa); "Skulpure Ivana Meštrovića" 1963. (ofset+duboka linijska štampa); "Jugoslovensko slikarstvo XIX veka " 1968. ı 1969. (heliogravura+linijska duboka štampa). |
1 žLUE G( O) | AVI
omeeveovoc
eeeopegeoceoeoceoceno
Prilog 7. Poštanske marke rađene kombinovanim tipom štampe