Filatelista

o e • • kd • o » • • • e o • • o e o e e • '• | ogooooo0000oa0odq sesir. 5 • aa O • [3 S Xu o :.. e ·, olje s e e - e ad o e • e ia

Slika 8.

Prvo sam pomislio da Je to samo proba štampanja cele serije, al: sam brzo ustanovio da je to upravo štamparska ploča, odnosno deo ploče u kojoj Je najverovatnije bilo više takvih nizova. Ubrzo zatim kupio sam nekoliko zupčanih ugaonih eseja sa likom kraljice Marije, sa užim ı širim rubovima; kombinirajući stavio sam Jedan uz drugi dva ugaona komada iste boje i kao presečen ustanovio da odgovaraju jedan drugom. Zupci su se tačno uklapali Jedan sa drugim i oba komada su bez sumnje nekada bili par, koji je neko rastavio. Pokušao sam da sastavim četverac, međutim ostali ugaoni komadi su bili drugih boja i nisu se uklapali u veći komad sa prethodnim parom. Opazio sam da im je levi rub jednako širok koliko ı rub prethodno sastavljenog para. Onda sam te pojedinačne ugaone eseje poredio sa odštampanim četvercem na sutisku cele serije i ustanovio da zupčani komadi upravo potiču iz sutiska svih vrednosti. Bočni levi i široki gornji rub kao i donji ı još uži desni rub tih eseja potpuno su se uklapali u položaj četverca sa likom kraljice Marije. Skupna visina dva eseja, gornji sa gornjim ı donji sa donjim rubom, potpuno su se poklapali sa visinom hartijine trake na kojoj su štampani četverci. Već prethodno pomenuta različita rastojanja među četvercima na sutisku bila su mi sada od velike pomoći, jer sam shvatio zašto moji ugaoni komadi imaju leve rubove šire od desnih. Na desnoj strani prosto nisu mogli biti širi, jer je četverac sa esejima Aleksandra bio preblizu.

Potvrdu da eseji iz moje zbirke potiču iz takvih sutisaka proističu iz četveraca sa prikazom crkve na Oplencu. Kod skoro polovine mojih eseja od 30 dinara sam naime ustanovio, da gore desno približno | cm izvan slike imaju nekakvu uspravnu crtu u boji eseja. Podsetilo me je na tipičnu grešku u štampi koja nekad vrlo pomaže u određivanju položaja marke u ploči.