Filatelista

37

Na sutisku sam opazio da drugi eseJ u četvercu desno gore ima istu crticu. Najverovatnije se radi o deliću otiska okvira u koji su bila stegnuta četiri klišeJa, koji su zatim predstavljali četverac. To je za mene bio konačni zaključak da su ti eseji štampani kao sutisak a ne u obliku klasičnih ploča. Ova tvrdnja je najverovatnija, jer se u suštini radilo o esejima za marke i probne otiske, a ne o velikotiražno] štampi konačnih maraka.

Druga serija ljubljanskih eseja

Drusi komplet eseja Delniške štamparije u Ljubljani predstavljaju 10 eseja sedam razlčitih nomtiala. Te nominalne vrednosti su zastupljene dva puta a ostale četiri sa po Jednim crtežom. Arhitekte Omahen ı Serajnik su na tim esejima prikazali portret mladog kralja čak na devet. a na poslednjem, umesto portreta, panoramu Dubrovnika. Ja tu seriju smatram Jakčevom serijom. Zbog nje sam, misleći da su Jakčeva dela, uopšte počeo da skupljam eseje za izdanje mali Petar. Motivi za tu seriju su u stvari proistekli iz njegovih crteža urađenih 1934. godine. Oblikovno,. pa ı prema motivima, serija može da se podeli na dva dela.

|

Vealy ds IL

PAS YO

Slika 9.

Tekst - Razglednica sa likom kraljevića Petra je vlasništvo Muzeja Dolenjske iz Novog Mesta.

Već pomenuti esej sa Dubrovnikom na vrednosti od 50 para kao i nominale od 1.50, 2, 3,5, 1,0 ı 20 dinara, koje prikazuju lik kralja Petra (vidi sliku u Novoj filateliji broj 2/2007, strana 18) daju utisak da ıh je uradio Jedan autor, dok su ostala tri eseja sa ponovljenim nominalama od 50 para, 2 ı 3 dinara po koncepciji i potpuno drukčiji. Međutim uz Jakićey portret u profilu su u pozadini dodati natpisi države i valute u ćirilici ı latinici. Kod svih eseja, izuzev onog od 10 dinara, nailazimo i na kraljevske simbole, bilo monogram kralja Petra, kraljevsku krunu ili grb kraljevine Jugoslavije.