Francuska sociologija : njeni glavni nosioci u XIX veku

4

Сен Симон

Ако почнемо од онога који је ударио темеље првог социолошког учења, од Свн Симона, морамо рећи и разлоге због којих је он дошао до својих идеја, После Француске Револуције, када су пали сви ауторитети, када више није остало никаквих светиња, требало је, и то је-Сен Симон генијално осетио, људима дати неки нови идеал, требало је, како он каже: „обновити морално јединство душе“, оно што је хришћанска црква одржавала целога Средњега Века, и што се наједанпут брутално раскинуло револуционарним пожаром. Обновити морално јединство, значило је пронаћи ново католичанство, нови Рим, новога Папу, јзначило једати формулу нове религијске дисциплине-, наћи нов ауторитет који би дошао на место старога што га је сачињавала црква; Ако Сен Симон, у свој својој претенциозности племића, који је сматрао да у својим венама носи крв Карла Великог, није ипак могао прогласити да је он Бог којег треба обожавати, он је тражио, нарочито на крају свога живота, да људи у њему виде бар новога Папу _каји_4е~-„викар божји“. Сен Симон, рођак писца славних Мвмоара, Сен Симона из XVII века, и велики сењер свога доба, охрл на своје име, јпш оуолији на свођ геније, сматрао је да је он управо одређен да донесе нову рсч и да као Мојсије са горе Синаја проговори човечанству и објави нов закон по којем одсада треба живети. Уверен у своју мисију, Сен Симон није презао ни од каква средства да ту мисију оствари,| и са чуђењем је слушао презирне одговоре од публике која није могла схватити величину његова месијанизма, Обраћао се цару Наполеош;, краљу Лују XVIII, свима великанима овога света. Покушао је да удружи све научнике светске и на тај начин створи онај Европски Савет који ће узети на себе да организује свет и да створи тај нбви ауторитет о коме је говорио и коме би он био оличење. Сен Симон тај нови ауторитет налази у науци, и зато је он претеча модернога џозитивизма који ће иепунити XIX век. Наука, то је ауторитет који треба да замени цркву, Наука треба одсада да испитује друштво онако исто као што је до јуче испитивала минерале и биљке, Она треба да дође до свога пунога изражаја у испитивању друштвене анатомије и да се на тај начин створи цела једна наука, „друштвена физиологија“, како је он зове. У тој идеји, да наука треба да води свет, Сен Симон види нешто врло прецизно, нешто врло одређено, и у његовим ми-