Glas naroda

50

требно да му служи и користи и о том има знање и наука што се зове Физика, па ће се деца наша у школи нашој користити и тим знаљем. Школа треба да буде извор науке, која Бечовеку да користи у његовом животу. Са доброг и разумног обрађивања земље подигоше се многе земље и градови и нама је нужно да наша деца савнају шта је најнужније из пољоделства и вртарства. Са неге и одгајивање корисних животиња напунила се многа празна кеса и заштедио се леп ужитак, зато ће летиседецаупућиватида негује свилену бубу, да негују челу, оведве животињице од којих сечовек много користи. Давно Је речено да кућа не стоји на земљи него на жени. Са добрих домаБица и куБаница пропевала је многа српска кућа. а са женских лењштина и распикуЕа порасла је много трава на многом српском огњишту. И школа зна да су благословене вредне женске ручице у кући, па Бе поучавати децу нашу женском ручном раду. Не 5е их додуше учити скупим и скупоценим радовима али Ее их учити да знају нлести, вести, шити и кројити, и старо подрто нрихватити, и ново поабано зашити и закрпити. Уз то ће им казивати да је ред у кући душа свему раду, да је чистота огледало домаћице, да је добра штедња толико исто колико и добра радња. Зарад весела срца и блага мелема ојађеној души хори ће се по нашим школама оно наше умилно црквено појање и красно српско певање. Ал залуд човеку сва мудрост ако не уме да очува своје највеће благо овога света здравље своје. Српска школа поучава томе децу своју и делом и речима. Учиће их како се чуваинегује здравље а учећи их гимнастици доприносиће да им тело буде вазда чило и здраво, јер у здравом телу здрава је и душа. По свему што пређосмо наре^ује нова школска уредба да се у српској основној школи уче ове науке и вештине: Наука хришћанска, српски језик и црквено-словенско читање и разумевање, земљопис, огачаственица са повесницом српскога народа, рачун и геометријски облици, природопис и Физика, права и дужности државних грађана, наука о чувању здравља, практично упутство у пољоделству, вртарству, свиларству и пчеларству, појање и певање, краснопис и цртање, обична гимнастика за све а војничка за дечаке и ручни радови за девојке. Еолико је корист од поуке толика је и још виша што учитељ развијајући умну снагу детињу, утиче на развитак свега онога, што је у човеку честито и племенито, што кад се у њему пробуди и природно развије, учини да постане умом јаки а срцем и душом честит и ваљан. Тако дакле српска школа неће само учити него ће уједно и васпитавати једном речи образовати. Да се цела та радња обавља као што ваља, смишљено и смотрено то ће се од народно - школског са-

вета по саслушаном мњењу свију стручни људи утврдити учевни план, па ће учитељ знати шта икад му ваља радити а родитељ знати колико може с правом ишчекивати од тога рада. Али пошто на жалост има и таки људи, који сами необразовани не увиђају корист школе, то је уредба за таке родитеље што не шиљу своје деце у школу одредила глобе од 50 н. па све до 4 Фор. а ко неби ни то помогло, узеће му се дете и ставиће се под тутора. Да би школа могла бити од користи народу, дужна је свака општина чим има 30 за школу способне деце да држи за њих школу и учитеља. У којој општини има мање од 30 деце па општина не би могла сама и својом снагом да издржава школу та се може да удружи с оближњом општииом ако иста нијевишеод у 2 сахата далеко. Искуством је посведочено да у препуној школи нема напретка и зато наре^ује ова шеолска уредба да један учитељ може обучавати само 80 деце а преЈе ли тај број то је дужна узети и другог учитеља а ди преко 160 деце и трећег учитеља и по том размеру увећавати број својих учитеља. Али све да сва деца и по^у у школу, све да општина има довољан број добрих учитеља ако се општина не састара да има за школу згодну зграду и у тој згради све што треба добро опремљеној школи — сва је мука узалуд. За то је општина дужна да се састара да подигне за наставу и здравље деце згодиу школску зградЈ, да у истој буде довољан број школских соба, осим тога у авлији пространо место за дечије игралиште и гимнастику и школски врт где ће се деца у-шти вртарству. Али није поможено ни тиме, ако та зграда није оиремљена као што треба. У школи ваља да имаЈу добре скамије, да не худе здрављу деце и да не прече да се из њих лако излази и улази, даље треба да имају за наставу деца сва потребна учевна средства (табле, мане, штице и т. т.) која пропише школска власт. Још ћемо да поменемо да је општина дужна да оснује уз школу, школску књижницу и да за њу набавља књиге и листове како за учитеља тако и за децу. У тако удешеној школи уче се деца по 25 сахати недељно дакле сваки дан по пет сахата. Школска година траје 10 месеци али по селима се ради великих пољских радова може отпустити још два месеца али тако да деца долазе да повторавају оно што су научила. У општинама где је само једаи учитељ то тај учи и мушку и женску децу, али деца седе одеељно у школи али где је више учитеља ту мања половина истих учи женску а већа мушку децу. За женску децу ваља узети само ако је могуће учитељицу.