Glas naroda

183

БРОЈ 23.

„Г I А С Н А Р 0 Д А."

ГОДИНА IV.

што је окружују; него и из нутра употребљује природа кожу као место, на коме Бе наслагатн све, што јој се уздопадне, да изнесе на ноље из тела, па онда оставља на нама, да спроведемо даље оно, што је она ту избацила. Већ смо наспоменули, како лода има то својстио, да многе материје раствори; те кад се вода испари на наздуху, остају те растворене материје као талог. 1!рло често бива тако што и на нашој кожи. Зној, који продире кроз шупљике л који мање више овлажи наше тело није чиста вода. У њему имају растворене многе материје. Има ту обичне кухинске соли, сумпорних спојева, аза тим и других соли и киселина, најпосле има у њему и мокраћнице и растворене масти. Нрирода дакле сталожи на кожи са знојем читаву гомилу непотребних материја, које готово све остану као чврста кора на површини кожиној и не утичу нимало повољно на ириродну чистоту. Уз то долази, да се и лој сталожи на кожи. Лој тај долази као течан из крзна длакама и стврдне се на површини покожичиној. Покрај тога дође онда још прапгана с поља и друга нечистота. До душе, мора се признати, да се и сама природа у неку руку постарала, да скине са нас ту нечистоту. Ево како. Покожица, на коју је све то натоварено, љушти се мало но мало и отпада, а нод њом се већ направила нова покожица. Ми „свлачимо кожу", и ако не као змије и неке друге животиње на један пут а оно мало по мало и веома нолако изла<имо из своје коже, као што 1е свак могао видети на себи, ако је ијоле пажљиво мотрио. Али то није доста, па да нам кожа буде чиста, јер обично и те љушчице остану на телу, те још повећају нечистоту. Еао што се већ само но себи разуме, код купатила зарад чистоте, главно је чишћење коже. а купање је само средство за то. Пз тога излази, да се може прањем, које чисти кожу, врло добро заменити купање, а по томе купање би могло много ре!)е бивати. Често пута наилазимо и на такве људе, којима је купање мрско. којн једва ће се кадгод накани-

ти, да се окупају, сад или што не воле хладне воде, или зАог другог чега. За чигаћење коже најбоља је млака вода, онда нрање сапуном, који има то својство, да раствори маст, те се тиме боље очисти кожа — те ће но томе за одржање здравља кунање у млакој води бити врло успешно. Они, који су против купања, врло криво чине. До душе има их, који ће навести за то разлоге своје, који се, како они мисле, и не могу оборити. Они наводе, да су најздравији и најјачиљуди радници, који се скоро никако и не купају; да су сељаци снажнији, него варошани, и ако они на селу скоро никакве прилике немају, да се окупају; да се човек разнежи, кад се често пирка; кад се човек навикне већ, да се редовно купа, онда му је врло непријатно, кад дође у такве прилике, где му није могућеда се купањем очисти и расхлади. Све те замерке изгледају на први мах, као да су са свим основане, али кад човек мало дубље размисли, увидеће, да од свега тога ништа не стоји. Истина је да су радници, који се ретко кунају, снажни]и људи, него они из других сталежа, који се чешће купају. Ире свега ваља узети на ум, даснага мишицане расте купањем, негосамо радоминапором,тедасу радници затоиснажнији, само је сад друго питање, да лису и здравији? Радници се истина ре!)е разболевај /, него ониљуди, којимањераде телесно, али кад већ једном радник падне у болест, онда је тим ређе преболи, онда га тим нре смрт покоси. Томе је у осталом узрок и то, гато радник не држи своју кожу као гато треба чисто. У радника је снажно тело, мишице су јаке, живци отупљени, па за то и не осећа, и не пази на оне ситне бољетице, које обично долазе као весници пред већим, опасним болестима. Што је код радника, то је и код сељака. Нстина је, кад често перемо кожу млакомводом, да нам кожа постане осетљивија, али није ни то с горег. Осетљивакожа нас онда у век за времена оиомене, да будемо на опрезу, чим се од куд јавља каква опасност. (Наставиће се.)

П1ТА БПВА ПО СВЕТУ. Наши крајеви. Новп Сад 31.-маја. (За избор заетупника) на кардовачки сабор живо се на све стране спрена: на место не законптих црквених општина, где их беше, взабране су законите општине; бирачп се

пописују п — предлажу се људи, који ће да заступају народ на ерпском конгресу. Осим Вршца, Жабља п другпх места беше и у Н. Саду незаконита тако звана уз тарабу општпна. Са умируКем донекле помамних клерикалаца клопула беше и ова општпна п у последње јевреме баш управо реКи таворпла своје жалосне п избројане дане. Новосађапи се својски заузеше за избор скупштпнара, држало се више