Glasnik Skopskog naučnog društva

232 Гласник Скопског Научно Лрушшва 4

„прво: да избаците моје-то име и да споменате бугарско свештеноначалство, „па наредујем место мене егово Преподобија деда-архимандрита Харалампија „во Митрополија-та у долна соба, и место прота папа-Костадина Папа-Николовић“ (и он беше млад, у воздрас на двадесет и три години). Па му каже на Харалампија: „Ке да гледаш митрополитски-те посли, и шта би ти не знаш, а ти „дођи код мене горе и питај, аз да ти кажам и наредим. А ви свештеници, „када напишете писмо за Цариград, а то ви не можете како треба да се пише „от народна страна, и вси свештеници својеручно ће пишете имена-та ваши и „општи еснафи-те и махалски печати, но то писмо ће да го напише мој секре„тар Стоше (учитељ и родом от Врање које беше прије неколико години во Скопље! учитељ и после писар на Пајсија које и грчки писуваше за у патриукана) које писуваше народо ме не познават за владика, па и свештеници-те „избацише моје име, не споменат; и поставише место мене архимандрита Хара„Лампија за то које се кажат да су Бугари наша Епархија Скопљанска тражат „да прођев под Екзарија. ИМ аз не знам шта да радим.“

И тако лажаше Пајсија патрикана-та. ИМ народо одма написаше мазар, и вси свештеници печати турисмо по заповед на Пајсија, па и еснафи, и махала-та. И заповеда да служимо литургија дванаест свештеника во велика-та црква Рождество Богородично, па су писали на Његовом Величанство султан АбдулАзис хан, име-то да живи, сос велики слова писани. М нареди воопште народо да узму у руки ваји, ћити · зеленикови “, вси христијани, мали и велики, мужески пак и женски. Па беше сочинио Стоша учитељ похвала за султана, да чита прота поп Јован. Те се служи литургија дванаесет попа, и одша име-то писано султаново, и турене на стакло, џам, двојица попови да го носат у руки. А пак други ферман, сос кумаш црвен ганафес, а други попови који евангелије, који крст, који кадилници две и две ламбади, свеки велики, они напред и по њих парада, народот со све и деца. Те поп Јован прота чита оно похвала царска и во општо да вичемо гласно „да живи султано“, по все град, по улици и чаршија опходимо, па све наши.

Турци и други су се чудили зато шта је ово. М када разбрал Пајсија да се тражи екзар да постават други, које му беше обештали Пајсија да го постават за екзар, а за това име спомен што беше уредио Пајсија за да споменамо Бугарско Свешшеноначалство. Вси свештеници исто тако споменуле, али када дође ред мој да служим, то не можех да погодим аз грешни поп Јован, на прво Помјани Господи в место Бугарско Свештеноначалсшво казах Бугарско Кромидоначалство.“ И одма по литургија-та иде поп Димитрија Крстовић, Казак му презиме, у митрополија, тужи у Пајсија, које казал поп Јован Бурка напротиво закона казао данас у службу ко треба да каже Бугарско Свешшеноначалсшво а поп Јован каже Барско Кромидовоначалсшво. Па зато Пајсија ме позва у Митрополија и суди мене: „Зашто противо идеш на закона, па и „на народа противор Ти си данас у службу, па како си ти спомен учинио 7“ „А ја му кажем: „Господине, кажи ми ти како сум ја споменал, зато које и „ја знам да сам погрешио, али не знам како сум казао, зато што не могох да „погодим оно што сте уредиле, но како ми дође у језик и тако сум казао, „будући када се представио покојни господин Јоаким владика што ме је руко„положио, Ваше Преосвештенство заступиле, и требаше твоје име да споменем „во всећи спомен, ГЈајсија, али извините, много пута погрешим во место Г1ај„сија — Јоакима сум споменал, док се научих на ваше име, па и сад, доћ „да се научим, можам да погрешим, и па и твоје име и у црква како сум „спомнал, ја не знам“. Пак Пајсија ми подаје једно комат бела књига и пена. Кажи: „Земи ту, запиши вако: Бугарско Свешшенонамалсшво, и тури во литур„гија-та, чувај, па када служиш, пази да не огрешиш“. М тако учиних аз.

: Био је родом из села Бунушеваца недалеко од Врање, а агитатор да му није било равна, као што га и поп-Јован описује.

з Ките " шимширове. Е 8 Кромид је, по грчки, црни лук. Тако се говори по Врању и даље к југу.