Glasnik Skopskog naučnog društva

240 Гласник Скопског Научног руна. 12

левци су биле стари рођени от пре 70 години во Скопје. МИ други Грци немаше. Па и ови Власи (или Цинцари) два браћа Дичовци, единио Томо а другио Ванчо, и једин Димитри Комади, и ови Власи без фамилија, само кући купени, да не седат во ханишта. М тако тајно сос владика Пајсија, да доведат једин поп грчки, да им служи по гречески. ИМ тако писмено се решили и потписале. Па тада и Пајсија отиде во (Солун да лечи очи. Беше велики пости, те от тамо пратио једнога попа Грка от Солун, по име поп Атанас. И дојде во недеља пред субота акатист Богородичен. ИМ је бјех чредија (или ефимерија), мој ред беше, те у петоко-т у вечер за мало повечерије благослових, и читамо все словенски, па се поче каноно на акатисо от десна страна грчки от лева словенски. И ето дојде епитроп Димитруљ (тамули, па отрагу мене уфати за епитрахила, те ми каже: Дај епитрахил на попа Атанаса, те он прво акатис да чита гречески. А ја њему дадох одма. Само му казах: ја сум ефимерија и ја сум благословил, па ће да кажем прва статија. А друга статија ће дам и њему. Па и така учиних. Прва статија ја читах, а друга статија дадох на Грка поп-Атанаса, а трета статија дадох на поп-Трајка, и он чита славјански. Ипак четврта-та статија дадох на Грка поп-Атанаса, које опет грчки читал. И субота-та ништо „немало. Ја сум литургија служио славјански. Када во недеља-та го наредил епитропо да служи грчкио-т поп Атанаса. Које ја знам без дозвољеније архијерејско или заступник архијерејски да дозволи, от друга епархија да не може да литургисува. М то ја му рекох на Руфима јеромонаха, калуђер от Дечански Манастир, које Пајсија беше го поставил како прота или заступник привремен док да дојде от Солун, да излечи очи-те. Али Руфим беше казал на поп-Трајка, зашто, истина, поп Јован има право. Које поп Атанас не пита митрополија, а владика није у Скопје, то је преко закона. А поп-Трајко казал на попа Атанаса Грка, и он казал на епитропа Димитруља (Стамули, па он позвал Коча Кондродима и Тоша Дичов Влах. Беху се собрале у митрополија, у велика одаја, па и нас двојица су позвале, мене и поп-Грајка. М извадише једно писмо, грчки, нама го читат. Па ми и обадва не знамо што говорат. И ми кажемо: Кажите нам по наш језик; ви знате да не знамо-грчки што говорите. М тако обрнаше славјански да нама разјаснит зато што владика Пајсија го пратил да ће буде нама содружник за служење. Но поп Трајко беше разбрал да ће да му плаћам на поп-Атанаса Грко-т по 500 гроша на месец от црква и по неколко кући от моја епархија и от поп-Трајкова епархија да одграбив, да му даду и њему епархија. Које все патријаршеска епархија моји су биле, али ја бех оболео и немоштен, те половин епархија дадох на поп-Трајка. И када оно писмо Пајсино нас показале, али ја сум вако одговорио: Да лепо, али на поп-Атанаса платаће да му давате, а нама што смо на једну епархија двојица..... Па беху се сагласиле сос калугера Руфима Дечанца, те ми дојдоха дома у мене. Почеше да ми објаснат оно које сос они речени Грци се согласише да ће му дадат епархија, от наши да уграбив, њему да додаду. М тако поче калуђер Руфим да ми мене говори. Каже ми: Добротвор које си дал не поп-Трајка половина епархија које и њега не може да га учини идаре, ни пак тебе; а ви после како ће живитег Но ти поп-јоване, ти си стари во митрополија и во ову цркву, које ти си се борио и толико си страдао, па си узео под твоје крило поп-Трајка, не дај и он и ти да останете без хлеба (без снархијајус лав скј је витин став вена аза антие пратити трапа аи 5