Gledišta

ODERER; , . . POSTOJI SAMO JEDAN CILJ: VLAST. IGO: POSTOJI SAMO JEDAN CILJ: OSTVARENJE NASIH IDEJA. Žan Pol Sartr: „Prljave ruke'' NE BUDI SUVIŠE PRAVEDAN NI SUVISE MUDAR; ZA STO BI SEBE UPROPASTIO? Knjiga propovjednikova, glava 7, stih 16.

dragan stojanović

Pristupajući razmatranju koje ima za predmet etičke probleme socijalističke revolucije čini se potrebno da se u vidu jedne vrste prethodnili odredbi definišu neke bitne odlike socijalističke revolucije i etičkog fenomena, tj. da se bliže odredi u kom če smislu i kontekstu biti ovde upotrebljavani ti pojmovi • kako radi koherentnosti celog izlaganja, usaglašavanja pojedinih stavova i rešavanja protivrečnosti koje se javljaju, tako i zbog toga što se ti pojmovi, te pojave, mogu interpretirati, i tako i biva, na različite, nekad sasvim oprečne načine, čak i u okviru misaonih sistema i rasprava koje se tim pojmovima bave, a koje imaju is t u idejno-filozofsku pozadinu, ili bar nastoje da je imaju, ili pak samo raisle da je reč o istoj platformi, i tako se deklarišu. Ovo se naročito odnosi na pojam etičkog. Može se reći da je na liniji klasične marksističke misii socijalistička revolucija onaj društveni prevrat čiji bi cilj, naj jednostavnije rečeno, bio: ukid a n j e građanskog društva, kao istorijski ograničenog oblika Ijudske egzistencije, tj. istorijski ograničenog oblika Ijudske prisutnosti u stvamosti. U razvijenom građanskom dmštvu čovek dolazi do svesti o istorijskom karakteru postojećeg stanja, koje je istovremeno stanje čovekove otuđenosti od svog istinskog Ijudskog bića (u kontekstu Marksove misli: ~kada se čovek pretpostavi kao čovek”, ~0 izopačavajućoj sili novca”, Rani radovi i dr.) —■ i koje stanje mora biti prevladavano na taj način što će se stvoriti uslovi za humanu zajednicu slobodnih Ijudi, na svim planovima ostvarenih in-

ETIČKI PROBLEMI SOCIJALISTIČKE REVOLUCIJE

951