Gledišta

>red slikanja Ijudskih lica, Štnpčeva kamera uživa i ,u slikanju p u t e v a kojima -prolazi. To nikada nisu samo deskriptivne panorame i jalovo nandzaoi pejzaži nego ®u to, uvelk, svojevrsni emocionalni i metaforični pasaži, s jednog bes'krajnog dokumentarističkog putovanja kiroz ove krajeve. Štrpčeva kamera klizi čas po asfaLtu, čas kroz prašinu koju diže stado ovaca, čas preko kamenja i blata (tamo gde nema nikakvog puta!), čas prelazi preko modemih autostrada, a čas preko nemogućih kolskih drumova. Ti putevi su, u Štrpčevim dokumentarnim filmovima, naslikani kao vene u krvoto'ku jedne zemlje oni su neobično različiti, kao što je različit i svet kroz koji prolaze. Iz sličnih vizuelnih figura i metafora, složeni su Strpčevi dokumentami filmovi. Suštinu tih metafora treba dešifrovati i tumačiti... su metafore, takođe, dokument o našem čoveku i o našem vremenu. 5. na koja štrpca posebno angažuje i animira jeste tema Iju dske solidarnosti. Ona je prisutna, u većem ili manjem obimu, u svim njegovim filmovima, bilo da je areč o igranim ili o dokumentamim. > reditelj igrandh filmova, Štrbac se bavi prvenstveno Ijudskom solidamošću, nalazeoi u njoj osnovni motiv za dramu, u veoma različitim okolnostima. U „Putnicima sa Splendida”, grupa starih pomoraca otiskuje se zajedno na mora, ostajuoi sohdama u tom svom uzaludnom gestu. U filmu „Prozvan je i peti tri”, stari profesor ostaje solidaran sa svojim učenicima, čak i u trenucirna najvećih iskušenja on če s njima poči pred nemačke puščane cevi. I film ~U raskoraku", mada iz jednog savremenijeg aspekta, bavi se preispitivanjem stanja Ijudske solidarnosti u našoj današnjoj sredini (Štrpčev zaključak, pri tom, prilično je gorak: Ijudska solidamost u savremenom svetu dovedena je u pitanje. Zato je ovaj igrani fiim prepun dokumentamih kadrova u kojima su razni bezimem Ij'Udi, na selu i u građu, prikazani kao p a s i v n i posmatrači. Ti dokumentaristički snimci, napravljeni teleobjektivom i skrivenom kamerom, predstavIjaju dramski lajtmotiv ove priče o paralizovanom seljaku Jablanu, kome danas niko ne p>okušava istinskd da pomogne). kumentarm filmovi Milenka Štrpca zaokupljeni su istim moralnim problemom. Strbac je, u suštini, veliki etičar. Setimo se samo dokumentamog filma ~Do srži od kostiju”,

1385

STRBAC