Gledišta

veza starati se o tome da domovina, koju ona treba da brani, bude uređena tako da to što više odgovara dostojanstvu čoveka. Ta odgovornost se ne zadovoljava samo time što je mogućno mnogo kupiti, a ni samo produženjem slobodnog vremena, ma koliko to bilo populamo, već razvijanjem onih sposobnosti koje dovode u pitanje kult potrošačke kulture, u koju spada potrošnja kulture. Unapređivanje istraživanja niza naučnih grana, koje su danas u poređenju sa trkom u tehnici veoma zapostavljene, predstavlja samo jedan od uslova. ad je moći za njeno opravdanje potrebna savest, onda nju pogađa kad ona zakaže. Moderna sociologija se time bavila u mnogim studijama. To zakazivanje je u vezi sa menjanjem porodice. Proces prelaska u male porodice postaje opšta pojava. Ukohko najbolji psiholozi ne greše, izgrađivanje savesti, čiji začetak postoji u svakom, znatno zavisi od sudbine detinjstva. Ono što izbija iz čovekove duše, zahtev za istinom i pravdom, marljivošću, čestitošću, odanost, pijetet, to mu je usađeno u porodici. Nekad je otac te osobine razvijao i pokušavao da i sam bude njihovo oličenje. Što se manje pri tom služio silom, što su više u tome pomagale majčina Ijubav i mudrost, to su se te osobine sjajnije razvijale kod mladog bića i ispoIjavale s manje napora. Zahvaljujući tome što danas sve širi sektori vaspitanja prelaze u delokrug društvenih snaga, škole, drugova, sportskih klubova, razvitak se odvija manje diferencirano. Čovek u podvlašćenom svetu mora da reaguje više na simptome nego na unutrašnje postulate. Oni se zamenjuju neizbežnim spoljnjim konstelacijama. Kontrola moći sve više prelazi u delokrug drugih instanci. Što manje moći ima pojedinac, to je manje prepušteno savesti. Ona se povlači. sadašnjosti demokratija postaje relativna i na taj način što se pojedincima onemogućava politički pogled. Sto je razvijenija obaveštajna služba, što su njeni uspesi veći, to je slika sveta zamršenija. Tutorstvo postaje neizbežno. Teško da posvećeni uopšte i zna šta stvamo znače postupci pojedinih državnika, čak i partija. U unutrašnje mere upliću se spoljnopolitički interesi, i obrnuto; da bi odgovorili svom zadatku, oni u čijim je mkama moć treba da imaju neizmerno velika znanja, a iskušenje da se na teškom putu vladavine krene prečicama raznih vrsta previše je veliko, pojam kontrole moći savešću svih pojedinaca zvuči naivno već i zato što o efektu svakog političkog koraka rnože donositi sud samo jedna armija stmčnjaka. U doba kad Nemačka uvodi demokratiju, ta demokratija je iz značajnih razloga u najvećoj meri ugrožena u celom svetu. Ukoliko se savest u demokratskim državama nasuprot opštoj tendenciji upliće u moć,

1395

MOĆ I SAVEST