Gledišta

su uobličene operativne na načim koji omogućava najoptimalnija rešenja poslovnih interesa radne organizacije, a koja su istovremeno i izraz volje proizvođača, odnosno samoupravne informacije su filter operativnih, one izvlače ono što je bitno u njima. Praksa je pokazala, a još je tendencija uvek ista (na šta ukazuje niz istraživanja), da su operaiivnc informaoije nedovoljno obrađene i uobličene, a najčešće i na neadekvatan način. To uslovljava strukturiranost uticaja zavisno od posedovanja određenog broja informacija. Tako se i neki pojedinci ili čitave društvene grupe mogu javiti kao sposobniji samoupravni subjekti i realizovati svoj uticaj u procesu odlučivanja. sve samoupravne informacije 3 ) u radnoj organizaciji mogu se svrstati u tri grupe: Pr\'a grupa obuhvata objedinjene i analitički obrađene operativne informacije. To su najraznovrsniji materijali namenjeni samoupravnoj strukturi (izveštaji o poslovanju, razne stručne analize i dmgo) odnosno sve što prethodi jednoj odluci sve što je potrcbno da se radnici uključe u proces odlučivanja. Druga gmpa obuhvata donete odluke. Odluke su rezultat prethodno sprovedene akcije, tj. pripremljenih prethodnih informaoija. Svafca odluka je izraz obaveštenosti, volje i svesti proizvođača, kao i izraz dinamike poslovanja. Ona je, istovremeno, rezuiltat dosadašnjeg rada, kao i saznanja, d baza budućih akcija. Njome se zacrtava dalje politika poslovanja. Treća vrsta samoupravnih inlormacija su rezultati prihvatanja i sprovođenja odluka, odnosno rezultati samoupravnih aktivnosti proizvođača i pojedinih samoupravnih organa. 'osmatrajući informisanje kao dimenziju samoupravljanja —• njegov uslov i posledicu - treba istaći da njegova efikasnost zavisi od načina obaveštavanja. Podela rada onemogućava da radnici doživljavaju lično sva zbivanja u radnoj organizaciji. Prema tome, ne mogu ni da ih saznaju neposrednim učestvovanjem. Obaveštenost ovim putem je veoma ograničena i zato je potrebno obezbediti sredstva koja će omogućiti postizanje izraženih ciljeva. Postoje tri načina obaveštavanja u radnoj organizaciji: sredstva masovnih komunikacija, instmmenti samoupravnog mehanizma i neformalni interpersonalni kontakti. F svim raidmm organizacijama, manje iii više, postoje sredstva masovnih komimikacija list, oglasna tabla, panoi i dr. Ova sredstva su najčešće kopija sredstava masovnih komunikacija van rađnih orgamzacija. Zbog neposedovanja sopstvene fizionomije, koja bi bila izraz dosledno sprovedenih ciljeva informisanja u radnoj organizaciji, ona su najčešće neefikasna kao informativna sila. Naime, broj i sadržina informacija emitovanih ovim sredstvima ne obezbeđuju potreban nivo obaveštenosti proizvođača za kvalifikovano uiključivanje iu proces othučivanja. Sama objefctivna priroda ovih sredstava i u optimalnim uslovima ne dozvoljava im da ostanu jedini i osnovni način obaveštavanja u radnoj organizaciji. Ona treba da čine samo deo samouprav-

3 ) Pretpostavlja sc da samoupravne informacije ispunjavaju sve uslove potreone za jednu informaciju.

1363

INFORMISANJE U PROIZVODNIM RADNIM ORGANIZACIJAMA U USLOVIMA SAMOUPRAVUANJA