Gledišta

stvaralačke akcije omogućeno izražavanje celovite Ijudske prirode neuporedivo bogatije od onih činioca koji pripadaju suženom domenu svesnog bića. Da bi se došlo do bližih odredbi o pravoj prirodi enformela, nužno bi bilo da se utvrde još neke činjenice porekla i razvoja ovog slikarstva. U američkom shkaru Marku Tobiju se zaista može videti začetnik enformela. Bilo bi pogrešno ako bi se iz prethodne tvrdnje izvukao zaključak da je Tobi prvi uzvitlao barjak i izvikivao program enformela. Motivi i činjenice na osnovu kojih bi se Tobi mogao shvatiti kao prvi zagovomik enformela su na sasvim drugoj strani. Cistota njegove vizije nove slike nepokolebljiva usmerenost tragalačkog napora ka istinski mogućim izvorištima te nove umetnosti, koju je svojim deiom predlagao, jesu podaci koji govore u prilog ovom slikaru kao nosiocu ideje enformela. Tu se nesumnjivo krije začetak novog perioda apstraktne umetnosti koji bi se mogao nazvati jednim opštim imenom enformel. Venčavanje istoka i zapada doprinelo je da kaligrafija oslobođena svoje namenske realnosti i kanonskih stega u okvirima drugojačije ekspresije otvori put ka jednom čudesnom slikarskom postupku koji kao da je omogućavao dešifrovanje onih tajnih od davnina taloženih slojeva koji su najdublje u ponoru čovekova bića. Zapadni umetnik temelje i značenja tih ideograma koji su ga uputili ka arhetipskim slikama i predstavama i postali njegovo inspirativno izvorište nije mogao pa ni morao da raščita, jer njegov cilj i nije bio u razumevanju tog tradicijskog pisma, već prihvatanje onog dubljeg i skrivenijeg što su ova pisma sadržavala.”

UNIVERZITET DANAS br. 7/1968. Dr ALEKSANDAR BAZALA i dr ANTE VUKASOVIĆ: Sistem samoupravljanja na Sveučilištu; dr MARKO VESELICA: Društveno-ekonomski aspekti uključivanja (stručnog) obrazovanja u procesu društvene reprodukcije u uvjetima samoupravljanja; dr ANTE VUKASOVIC: Materijalna osnova samoupravljanja; dr BOGDAN PILIC; Dohodak radnih jedinica na fakultetu; JOVAN JOVANOVIC: 0 sistemu raspodele ličnih dohodaka u visokoškolskim ustanovama; JOVAN RISTOVIC: Sociološki osvrt na radnu situaciju asistenata univerziteta u sistemu samoupravljanja; ZVONIMIR CVIIC: Stavovi visokoškolskih nastavnika o ulozi studenata u organima samoupravljanja; KREŠIMIR BEZIC: Stavovi studenata o vaspitnoj ulozi u samoupravnim organima visokoškolskih ustanova; dr TONE KLEMENCIC: Samoupravna autonomija u privredi i u visokom školstvu; i dr; dr ALEKSANDAR BAZALA i dr ANTE VUKASOVIC: Sistem samoupravljanja na sveučilištu. Ovaj broj „Univerziteta danas” donosi nekoliko radova sa Simpozija „Društveni i ekonomski aspekti obrazovanja”, koji je održan u Zagrebu juna 1968. a na temu „Sistem obrazovanja u uvjetima samoupravIjanja s osobitim osvrtom na visoko školstvo”. Dr A. Bazala i dr A. Vukasović u ovom svom napisu iznose rezultate ankete koja je sprovedena među osobljem zaposlenim u visokoškolskim ustanovama radi upoznavanja sistema samoupravljanja u ovim ustanovama. Na pitanje o tome da li su po mišljenju respodenata, ostvarena prava radnih Ijudi da sudeluju u samoupravnim telima i odlučuju o svim važnijim pitanjima, a ako nisu, ili samo delimično, koji su osnovni razlozi za to, dobiveni su sledeći odgovori: „Profesori: Samoupravna tijela u sadašnjoj fazi služe samo kao štit iza kojeg se pojedinci

1785