Godišnjica Nikole Čupića

123

се ако господина скокго.« —Ту се Сава и закалуђерио »Ра ствко нме Сакомћ нумвинењћ«.— Кад су поточници видели, да су преварени »млтеше мниха витн нештедпно«'. На то Сава кори стратилата: »много моудрћ см н оумомђ поннтихђ накодншн се«, а младиће: »Бога каконе оуготсте сес“ и Т. д.

Све ово, што сам овде истакао, или је са свим друкчије но у Доментијана (мотив о женидби Савиној, покалуђерење и промена имена у Пантелејмону) или је много романтичније — а и једно и друго као да показује, да је Теодосије овде имао пред собом неки други извор, за који је и Дом. знао али се не хтео у свему њиме служити.3 Тај је извор, по свему се тако чини, била нар. песма или нар. традиција. Ст. Новаковић“ држи, да је песма »ВЗлатна свирала« у С. Милутиновића Пјеванији церногорској и херцеговаччој 1837. стр. 131 остатак од оне песме, која се по казивању Доментијанову (види доле бел. 3.), певала крајем ХИП. в. у Србији о одласку Савину у калуђере. А мени се чини, да би се тако исто могло рећи за ово причање Теодосијево, да је најстарији остатак те народне песме или традиције кака је била у другој половини ХШ. века. Држим, да Дом. не би прећутао о женидби Савиној из каких побожних разлога—јер оно, што се у легендама прича о другим свецима, могло се, без зазора, и о Сави причати — него тога мотива или није било у првобитној песми, или се на њега Дом. није ни обзирао знајући, као ближи догађајима, боље како је у ствари било. И причање да се Сава у Пантелеј-

|, Потегоше плетене канџије

9, Чист десетерац у чистом народном говору.

3, Види Дом. Живот Св. Симеона стр. 27 три врсте на дну.

а, У расправи; Е!п зегћзећез Уојкзнед шђег Феп Ађсапе Чез ћ Зађђаз 21 Чеп Меепећеп. Агећу Гиг зјау. РћиИ, ТУ. 317.