Godišnjica Nikole Čupića

ЗА КЊАЖЕВИНУ ЦРНУ ГОРУ 111

уређење у ма којој од западних европских држава с једне и Црне Горе (и пре и после закопика) с друге стране.

Па ипак је римско право „општи разум човечанства“ приметиће нам можда иронично какав строжији читалац; оно се као такво и учи у целом образованом свету. Истина је, да се римско право учи у целом образованом свету; истина је, да је оно служило основом законодавства, нарочито по приватном праву скоро целом томе образованом свету, али се с тога ни пошто не може рећи, да је оно савршено и подједнако применљиво за све народе и у свим њиховим приликама, Но шта је управо снага и шта чини велику моћ римског права 2 Шта је то, што га је до данас одржало на висини, на којој се налази и што му сигурно још за дуго осигурава опстанак 2 Поред разних других ми ћемо овде за сад поменути само два узрока. Римско право се развило на основи, која је у главном једнака с основом данашњег европског друштва, а то је индивидуалност пред законом у имовинском погледу. Оно се је овакво какво је и могло развити само онда, кад је породица изгубила свој кодективни карактер и постала са свим индивидуалном, оличавајући и усредсређујући сву моћ у рукама оца породице, који са свим независно располаже не само имањем својих укућана и робова, већ чак и њиховим животом. Како се овај облик друштвеног живота јавља неизбежно пре у градовима но на селу, то је и римско право у почетку и још за дуго после увођења дванаест таблица, градско право. Њему је у почетку и једини задатак, да правно регулише одношаје становника града Рима, а из града се шири упоредо с опадањем колективне и с растењем индивидуалне породице. Па и у друге романске, германске и словенске земље могло је римско право тек онда потпуно ући, кад су оне дошле до овог ступња развића, при чему је оно често ово последње и