Godišnjica Nikole Čupića

ГОРУ | 83

Сходно духу досадашњега и сходно животу у Црној Гори, ова наређења се проширују и на племе, јер се и ово сматра правим имаоником за све, што се тиче опште племенске заједнице, комуна. Племенским ће имањем управљати племенски збор, или онај кога збор договорно за то одреди. А ниједан племеник не може ни продати нити иначе уступити одјелито своја права на племенску неподијељену имовину (709—715). к

Сва ова наређења као и пређашња, потекла су из доброг познавана друштвених прилика земље, за коју су писана, чиме се на жалост не могу похвалити многи ранији кодчфикатори , а које је тако рећи апсолутно недостајало Бентаму кад је писао |. с1. стр. 338): уНема противнијих установа начелу утилитаризма од задружности у добрима , нарочито тамо, где степен заједнице није ничим одређен, већ где све припада сваком појединцу. То је 1) непресушни извор размприцама ... 2) Ова неподељивза својина губи велики део своје вредности за сваког појединца, јер како она не служи личном интересу, то је пренебрегнута, и ничим се не побољшава и не угавршује. Зар ћу ја учинити известан издатак кад зпам, да тим терет пада на мене, док ће добит бити подељена 2 (| 3) Привидна једнакост ових уређења служи само на то, да прикрије стварну неједнакост.,» и т, д. Живећи у Лондону и Паризу, где је индивидуална иницијатива све и сва, при том у добу , кад је економни либерализам био тако рећи у моди и у јеку свог развитка, а поред свега овога лишен етнолошких истраживања , која чине један од главних добитака савремене науке, овај велики мислилац је резоновао са свим правилно за круг друштва, у коме се он кретао, али је близу памети, да његово резоновање не може издржати крпштику, нити може бити меродавно за друштво, које он није познавао, а које међу тим стоји на са свим другим основима од оног, за