Godišnjica Nikole Čupića
148 ПРАЗНОВЕРИЦЕ НО ЗЛОЧИНИ
А поједини слојеви друштвени представљају вам с овој гледишта у извесној мери и поједине фазе тога развЕјања, те што је који неразвијенији, тиме је ближе првим корацима душевног људског живота, док су умно најразвијенији од ових разуме се, најдаљи, и ако се ни по што не сме тврдити, да је веза између првих и последњих са свим прекинута. На против: она јамачно постоји и упорно св одржава и одржаваће се још ХпЉљадама година, чак и противно мишљењу и веровању и најсавршенијег човека у данашњем роду људском. „Јер докле је Н. пр. за свакога јасно, да су: сматрање извесне животиње за свету, читање судбине из плећке,' веровање у вампире и вукодлаке“ ит. 4. празноверице необразованијих слојева појединих народа, дотле је одвратност према броју тринавст у друштву Дибоаз Рејмонда, Молескота, Хекела и Огиста Конта исто тако, и ако мање приметна, празноверица, да већ о другима и не говоримо.
Празноверица има најразноврсније природе. Њих ће готово бити безброј, јер их има за све појаве ФИзичног, душевног и друштвеног живота. И с тога се оне могу изучавати с разних гледишта, То св у осталом до сад и чинило и ако, по нашем мишљењу, не у оној мери, у којој би то сам предмет заслуживао. За социолога, за правника, 1 посебно за криминалисту је од неизмерне вредности да зна: какве су душевне, наравствене и социјалне полуге појединих слојева у даноме друштву, те да нрема томе онда подешава и мере, помоћу којих ће се на путу сталднога развијања ићи К даљему и савршенијему, н помоћу којих ће се, у исто време, тренутно стајати на пут штетним утицајима ове или оне заоставштине од предака, која се већином јавља у виду празноверица. У нашем, српском народу, оне кипте. Ми токорсв јуримо путем цивилизације, али се