Godišnjica Nikole Čupića

ПРАЗНОВЕРИЦЕ Н ЗЛОЧИНИ 151

ај аи пива ел Але аи о –— -— — | – — паса ен и - = == :- а — = У у –— –—

иконе, и тако се са запушачем притвори и преда ватри. Тамо за остареле жене веле да ће постати вештице, те ће у облику црвеног лептира исисати крв маленој деци, те се за то ови лептири гоне и утамањују. Са сличним обичајем срећемо св по свима крајевима нашега народа.“

Као што смо већ раније нагласили наш је народ пун празноверица. Оне га прате од зачећа па до иза гроба. Међу њима су празноверице о морама и вештицама с једне и о вампирима с друге стране понајаче. () првима је веровање опште у Европи, и нама је са запада и дошло. Још пре две године су довођене старице пред суд под оптужбом да су вештице, у околини Франкфурта и у једном од швајцарских кантона, а баш у тренутку кад ми ове редове пишемо, новине говоре о томе, како су у нашем суседству, у јужној Угарској, сељаци умртвили једну старицу, за коју су држали да је као вештица узрок недржању њихове стоке. Апђгу" је саопштио из Француске још из год. 1896. један случај, у коме су синови спалили рођену матер као вештицу. Ми смо већ раније, на другом месту, говорили о празноверици нашега народа с погледом на вештице, и тада смо наглабили и утврдили и то, да нам је она дошла са запада.“ Директну потврду томе нашем схватању налазимо у једном одличном раду уваженога госп. Ивана Ткалчића, који је штампан у ЕЊ. ХХХЦ Филологичко-хисторичког и ФилосоФичко-јуридичког раздела Када јисозјауепзке АКадетјје гпапози! 1 шијелозћ (стр. 53—116) под насловом: ЛПарнице проти вјештицам у Хрватској, и коме су служиле за основу аутентичне Исправе о прогону вјештицахг у Хрватској, које је сам г. 'Ткалчић саопштио у аг тата академијским (књ. ХХУ од 1892. стр. 1—102). Тих изворних докумената о суђењу вештицама саопштио је г. Ткалчић тридесет и пет; најстарији је из год. 1860.