Godišnjica Nikole Čupića

__ПРАЗНОВЕРИЦЕ и Ззлочиви 1593

ликог труда и трошења снаге зајемчава што бољи и безбрижнији живот. Овамо долази у првом реду празноверица о закопаном благу.

Али је напредовање и усавршавање такође природни закон и то како на пољу простог : биљескот, жЖивотињског и људског, тако и на пољу сложеног органеког: друштвеног живота. И закон напредовања је јачи од закона стабилности и непромењивости, па ћевину њиховој борби први на крају крајева ипак увек побеђивати. И друштво се на путу сталнога развијања труди, да се што већма ослободи спута, које га задржавају на томе путу, те се отуда и израђају многобројни кон-

Фликти, који се, кад то друкче није могуће, отклањају казненим законима. Многим злочинима најразноврсније природе узрок је у народним празноверицама, те је с тога од неизмерне користи, да се они, којима је утврђивање и дељење правде у појединој земљи поверено, с њима што боље упознају. И ово је потребно и корисно не само за кривично судство, већ нарочито за кривично законодавство, а поглавито за криминалну политику.

П

На Св. Николу год. 1860. држао је стари Јаков Грим, пријатељ Вука СтеФ. Караџића у академији наука у Гетингену једно предавање, које је на свет изишло тек после смрти великог научника под насловом Гег Тгашт топ дет Бсћагг аиј дет Вттпске (Сан о блату на мосту). Готово као увод у један спев из доба Пипинова и Карла Великога, који је нађен у више редакција, налази се једна скаска, која стоји у тесној вези с предметом ове наше расправе.

У селу Балдуху, близу Париза, прича се ту, живела су два брата Ходерих и ХанФрат. У глуво по-