Godišnjica Nikole Čupića

204 ПРАЗНОВЕРИЦЕ ПО ЗЛОЧИНИ

=-= ЕШ 7 ЕШ

клао. Ми ћемо доцније видети да тако веровање — и ако у блажем обаику — постоји и код нашег народа. — Арамико Кармеди (тако се тај несрећни старац звао) одведен је ва тим на посматрање у болницу за душевне болести.

10 Види Меџег С. Пег Ађеграше дез МиејаћКегз цпд дег пасћаз ојепден Јаћгћипдегје. Вазе! 1884. стр. 289, где се и остала стручна књижевност налази наведена. За тим од новијих радова: Гаре А. Пег Таасшив гпрегау попшт е, рахатагшт. Гејрлр 1591, Калетат УУ. Гле Теш(е егашт Чев ХУГ Јаћгћипдегев у ВеПаре гаг АПр. Лети од 1894. (Јип!), Озбогп 21. Гле Теше (егасшг дез ХУ[ Јаћгтћипдегта. ВегИп 1893; МАпита К. у. ТМегугајеп под ТМегргосевве. Гповргиск 1891. (Отисак из Миће преп дез Тв би бас бзбег. безећјсћезогзећипр В. ХП стр. 545—601), МиПе“ Сит, Пехепађегдацђе ппда Нехепргосеззе. Герла 1393. стр. 44 и след. и Еђе А. Типеђигрег безстећен (књ. ХХХТХ. Шпеманове збирке), нарочито приповетку Е!пе Уоплопд-пасће на стр. 171—181. Из старије књижевности нарочито дело, које је год. 1760. изишао у ФранкФурту па Мајни под насловом Тљештић (табдотит.

и ПЏз ње је занимљиво забедежити, да пи у њој нема доказа о томе, да се икада вештицама преблацивадо да су копале благо.

12 Види и Ктаивз |. 5. 1. си. стр. 450 („Бећасљртађег»). Уз то и Ивапа Кувуљевића Сакцинско; Ату 2а роујезттсп јисоз!. књ. УП стр. 242, где се из околине карловачке саопштава, да и ноћни свитци одају закопано благо.

83 У крушевачхом округу постоји празноверица, да се змија неће никад испилдити без сребра. С тога, где се и:ђе да се змија испидида, ваља конати, па ће се плаћи макар пара сребрна. Аџић. 1. ен. стр. 154.

1: Јол Станко Враз је забедежно, да се у рис мћи (1п Чеп Е15 сећеп) каже за некога, који иде молити се ђаволу да му помогне доћи до новаца или да му што друго учини. Дотичпи треба да иде ноћу у шуму иди па које друго усамљено место, да чека ђавода. који се џојављује око поноћи. Никаква застрашивања ни претње не треба да га нагнају да из тога круга („из риса,“ који он у остадом сам за себе и прави) изиђе, све док не избије први час по поноћи. Јер тек пошто издржи страх, јавиће му се у то доба ђаво и учинити му по жељи. — |. Јагић, Гле зп451. УоПкззадеп и т. Д. 1. ск. стр. 480.

15 Па ипак се народна иптедигепција и ту ловида. Г. М. Б. Глишић ми је испричао а г. М. Ђ. Мидићевић потврдио, да се по народпом веровању Расковњик надази на овај пачин: Ваља паћи