Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
Bog ih ie ostavio. Narode istoka, kojima viera odreduie Život, ovai ie rat probudio. Dokaz ie tome oslobodilački pokret sve od Maroka do Kine. Imade doduše u Evropi pokret, koji se može nazvati religioznim pokretom: komunizam. Ali se o tome pokretu nepravedno sudi, mnogi ga me znadu. A naibolniie iest to, da ga krivo, prikazuju liudi, koi govore o sebi, da su naičistili demokrate, a koji se slijepo drže ispraznoga, formalnog, fosilnogz poima »demokratije.« ROOM Očai nad principom demokratiie, nad stavom socilalizma, koli ie inficirala građanska demokratija, mad pacifizmom, koji ie suviše kukavan, pa se ne usuđuie da stvari promozeca do kraja ovo coni Evropeica iz Evrope. Što da se radi? Što ima da bude?
Mahatma me sasluša i veli: »U Evropi ne će nitko da se lati reforme svolih prilika, čekajući, da se ponaiprile svi druzi obrate. Htieli bi da se razoružaju, ali ponaipriie moraiu drugi biti razoružamni. Nitko ne će da obiesi mački zvono oko vrata. Ja držim: ia moram započeti da se razortužam, priie nego Što smijem tražiti, da i drugi tako rade. Ovih dana dobio sam iz Poliske pismo iednoza profesora, koji mi piše: moi nauk (Gandi govori dosljedno »my preachings«, moie propoviiedi) može se jamačno u Indii da provodi, ali ie nemoguć za Evropu, zdic ie sad svaki protiv svakoga. Ali ia mislim: moj se nauk bez summnmie, može da primiieni i na Evropu i na sav svijet.«
»Vaš nauk« reknem, »pretpostavlia kao i nauk primitivnogza prakršćanstva povoline preduslove rase, klime, potreba. Nema li tih preduslova, teško će u većoi muieri moći da ga sliiede mnogi liudi. Religiia Hindusa, blagost Jaina, niegova liubav za životinju, malene potrebe, određene povolinim prilikama tropske klime: hrama, odieća, kućanstvo, reducirani su na minimum! — a naš sjever traži toplu odieću, mast za ozeblo tiielo, krov nad glavom — UV.E= ćaniem životnih potreba uvećanu borbu Za ŽiVoOt...«
»Vižeruiem u apsolutnu iednakost, identičnost, liudske prirode. Ima li u Evropi teškoća kole priieče. da se vrši sistem, u kome nema nasilia, ne će biti zasigurno ukoriieniene ı klimi: U Hindusa nema samosvilesti:;: zbog toga se toliko čvrsto drži svoje vjere i svega, što ona dale: a ovo se ne može da tvrdi za Evropeica: u nieza ima samosviiesti, pa može dakle da svijesmo sliiedi doktrinu, (kojia iskliučuie silu). Evropi manika Živo utielovlienie doktrine — čoviek, koji ie Živi, do naisitniiega detaia.«
Holitscher napominie, da ie ovakav čoviek bio Leniin. Razgovor prelazi na boliševizam. Holitscher, koji se zalaže za boliševizam, spominie ia upit Mahatme uspiehe niezove u KRusiii.
Sad reče Maliatma nešto naročito: »Što ia propovijedam, iest revolucionarni evolucionizam. Nauk boliševizma bazira na apsolutizmu. Ali iz apsolutizma ne vodi niiedan put ma Čistinu. Jedina zapreka da dostignem svoi cili jest u meni samome. Kad bi meni uspielo da u punoi mieri postignem, što od sebe ištem — ne bih klonuo. Ali 1a ı ne sustaiem., niiesam klonuo, i ako ne DOstizavam punu mierl.« i
380