Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije, 15. 09. 1928., S. 158

samo. po sebi. Neka se sad buni, neka psuie na Svetu Palanku. Tooći će u pisarnu, iza studentskoga Života htiet će malo počinka, miia i uČobrosti, smirit će se naipriie za codinu, onda za dvile, a onda ;a č.tav život. Postat će dobar palančanin, a ako mu ostane ioš nešto ambiciia, doći će n gradsko zastupstvo, u odbor dobrovolinih vatrogasaca. u stariešinstvo streliačke družine i dakake u vijeće bogoštovne općine. )

Samo što ie Mirko malo opasniji slučai. Ne Puni se on samo protiv Svete Palanke nego i proliv pravih gradova. Zapravo samo protiv njihovih Židova. Istima je, da se u svakome Židovu kriie malo antisemitizma i da bi svaki Židov bio antisemit, da niie DO nesreći Židov, ali ie niecov antisemitizam nešto posebno. Mirko ie u Zagrebu poslao cionist. Ispunien ie svim žarom osamnaistgo.lišniega mladića, koji ie istom osam nedielia cionist.

Tako je lijepo svršio gimnaziju u Svetoi Palanci, do koie sporazumnim nastoianiem rašekola i rabina niie dopro ni trag CiOnističkoga pokreta. Jedamput ie bio u Sv. Palanci neki omladinac, koji ie pokušao da učenicima geovori o cionizmu. Ali kako ie bio naivan, otišao je nmaipriie g. rabimu, a ovai ga iednostavno izjurio iz mesta. To ie uopće rabinu bio naimiliii način. da se riieši neDOćudnih elemenata. Kad ie posliie neki sedmoškolac dočuo mešta O cionizmu, O omladinskom pokretu i o radu s diecom, zamislio ie u svojoi smionosti, da će okupiti diecu oko sebe i raditi s niima. Bi li 'tai rad bio trajan, bili imao dosta volje i znanmia, to ie pitanie, koie nije važno. Važno ie to. da ie veoma brzo saznao g. rabin za Ov?i rad. i da ie gotovo isto tako brzo nesretni sedmoškolac bio jziuren iz škole. ier da čini diela, kojia se protive i rabinovome tumačeniu židovske viere i ravnatelievome tumačeniu školskih propisa.

A sad ie došao Mirko u Svetu Palanku i htio ni više ni manie neco u ono nedieliu dviie božićnih feriia da osmuicč cionističko STrednieškolsko društvo! Za rabina se niie trebao da Drine, prvo, jer niie srednieškolac, a drugo, ier ie rašekolov sin. Ali mu ie rašekol otac, pa nastade borba, u koju se umilešaše i rašekolova žena i niccova onda šesnaistrcodišnia kći. -

Borba ie bila tako reći paritetska, ier su protivničke snage bile po prilici iednake. Sin se borio svim žarom mladđačkoga uvierenia, otac atoritetom iskusnoga roditelia. Ako cionistički novallila i nile mogao najispravfiie da iznosi cionističke razloge i dOkaze. pa ie time olakšao vrsnome advokati pobiianie, a ono i očevi razlozi nisu mogli uvjeriti sina. Bili su slabi sami DO sebi, a osim toza ie prirodno, da osamnaistgodišn;ji mladić, a napose ako le u isti mah osamsedmični cionist ne daje ništa na dokazivanie svoga oca. Sinu se pridružila maika. Frend bi možda tvrdio, da ič to DTIrodno, ier ie maika uvijek sa sinom. a protiv Oca i kćerke. dok ie sin za maiku, a protiv oca, otac pak s kćerkom i protiv žene ıI DrO-

- fiv sina, kći za oca, za brata i za svakoga drugosa samo neka ie protiv maike. Cionistički bi zanešeniak dakako dokazivao, da ie maika ioš n bibliisko vriieme bila čuvaricom Židovstva, da ie ona u čitavom galutu palila sviieće i čuvala židovski značai doma i DOrodice, pa da je stoga više nego iasno, da ie i u Svetoi Palanci

--158