Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
PALESTINAC: LAG BAOMER
Lag Baomer pada ove godine na dam 16 maia.
Stara legenda iz Talmuda priča: »Veliki učeniak rabi Akiba imao ic 24.000 učenika koji su svi bili prožeti svetim marom za božanski zakon. Ali oni se nisu time mogli da zadovolie pa su se zbog želie da se međusobno na-– tieču mudrošću i slavom neprestano kavžili. Viečni — neka ie hvalieno Niegovo Ime! — odluči da ih kazni pa posla na niih nesreću u obliku epidemiic kojia ie medu njima grozno harala i pokosila život većine mladih učeniaka. Ta ie epidemija počela na Pesah, i tek 33 dana kasniie — 18 iiara, na dan Lag Baomera — smirio se gniev Božii.«
Tako interpretira tradicila postanak Lag Baomera, toga skromnoga blazdana koji ie duboko zašao u poimove narodne duše. Od Pesaha do Lag Baomera živi Zidov u Žžalobnoi atmosferi. Svako ie veselie zabranieno; ne smiiu da se slave vienčania, ne smiju da se podrezuju kose, ne smiiu da se odiievaju nove haliine. Sve se to ne smiie da čini n vrijeme brojiania Omera. Tek na Laz
Baomer — 18 iiara — prestaie žalost pa se slavi svetkovina u kojoi omladina Živo učestvuie.
Ime rabi Akibe i niegovih učemika usko is povezano s ustankom mar 'Kohbe, tim posliedniim znakom političke volie židovskoga naroda. Zato se ma Lag Baomer siećamo te očaine borbe koia ie spočetka tako siaino uspiievala, a onda završila vainim porazom. Židovska se dieca, možda nesvijesno, toga događaia naibolie siećaiu. U Istočnoi Evropi, gcdie ie židovsko diiete daleko od života na slobodnoi poliani i ratnog slavlia, običai ie da maleni učenici Hedera ili Talmudtore polaze s lukom i strelicom, s drvenim mačevima i dječijim Duškama u šumu, pa pod drvećem međusobno ratuiu oponašajući svoie stare pretke koji ustadoše na tuđinca silnika.
Lag Baomer imade veliko značenie i kod kabalista, pa hasida. Stara iradiciia priča da ie na tai dan rabi Šimon bar Johai, koga drže piscem Knjige Zohar, osnovnog diela židovskog misticizma, primio božansko prosvijetlienie i počeo pisati tu knigu pod doimom božanskog nadahnuća.
Grob Rabi Šimona bar Johaia u Meronu osviietlien ie u noći Lag Baomera vatrama veselia. Sa svih strana Palestine hrle hodočasnici u to maleno gornjegalileisko selo podno Azmona i donose dragocienosti kojie se bacaju uz zazivanie zaštite rabiia u plamen. U svim kraievima Palestine pale se vatre slavlia u svim selima i gradovima. Oko niih plešu dieca, pievaju i vesele se čitavo veče.
U Jerusolimu spaja se s time ioš i svetkovina oblietnice Šimona Hacadika čiji se grob nalazi na putu u Nablus. Tai grob naročito štuju oriientalni Židovi.
Donas vlada svijetom obortumzam. On sprečava radikalna rješenja mnogih bitnih broblema ı nabredah ljudstva, hoje teži za ostvarenjem 1sltne. Oportunizam zaštićuje zastayjele forme i shučava ljudstvo u okovima laži.
Blago budućim boholjenjima hoja će biti srećna u novoj sreći ı sjajni jem suncu, svijesna da žive u bratshom holu za istinu, bravdu ı slobodu!
Maks Nordau (»Die conventionellen Ligen der Kulturmenschheit«}
174