Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

JAKOV MAESTRO: MESIJANSKA IDEJA U JEVREJSTVU

U 5 broiu »Hanoar«-a (str. 117) spomenuo sam dielo »Haraajon hamešihi bejissraele Josefa Klausnera. Ovo dielo služilo ie kao podloga za izradu toga članka (za muesijansku ideju u Tori, Apokrifima i Mišni). Podatke o mesiianizmu u kasniim vremenima crpio sam iz drugih izyora.

J. M.

Naziranie ie pojedinaca i ciielih naroda na život i svijet različito. Dok optimisti nalaze u upravlianiu svijetom neki red i pridaiu životu neko više značenje, pa i onda, ako stvarnost katkad dovodi do očaia, pesimisti si pretstavliaiu ovai sviiet kao dolinu suza, Dez iiedne svijetle zrake. Jevrejski ie narod u svojoi kolektivnosti optimistički. Nema sumnie da ie ovakvo gle·danje na svilet mnogo uticalo na otpornu snagu jevreiskog naroda. Znamo da je upravo optimizam iedna od naidragocieniih vrednota kojima smo obdarili čoviečanstvo.

Jevreiski optimizam našao ie najjači izraz u mesiianizmu, vieri u Mašiiaha i veličainost mesiionskoga doba. Uz spoznaiu o iednome Bogu i uz profetizam muesiianska je ideja naioriginalniia tvorevina ievreiskog duha. Mes iianmnska ie viera praievrceiska, samo se ona u foku stolieća razviiala i poprimala različite forme, Razvitak mesijanske idejie mogli bismo prikazati iednom krivuliom, ier ie popraćena padom i usponima. Shvatanie mesijanizma bilo ie uplivisano vaniskim događajima i ovisilo o temperamentu samih profeta (i kasniiih mudraca), protagonista ove ideje.

Uzevši Bibliiu — petokniižie i profetske knige — “kao temeli i izvor svima mesiianskim pretskazivaniima, valia nam se držati samo onih miesf koja su van svake sumnie mesiianskoga sadržaia.

U raznim epohama jače su se naglašivale različite komponente mesiian-– ske ideie- U periodama državne samostalnosti i slobode ievreiskog naroda isticalo se ćudoređe i zemaliska dobra koia će zavladati u mesijansko doba. U doba potištenosti i narodnog ropstva prvo ie miesto u mesiianskim pretskazivaniima zatzela.čežnia za slobodom. Ali iedno smijemo apsolutno ustvrditi: u mesijanskoi ideji ievreiskog naroda idu paralelno drŽavna i Ćudoredna, nacionalna i svečoviečanska nota. Mesiianska ie ideja bila: osloboditi Jisrael od potčinienosfi i muka i putem oslobođenia Jisraela donijeti spas čitavom čoviečanstvi.

Kako se dade protumačiti mesiianska ideia kojia je nastala, razvijala se i dosegla vrhunac baš u ievreiskom narodu? Ovo pitanie riešava, možda naibolie, istorila našega naroda. Nijedan narod ne zna u svome dietinistvu za tolike poteškoće i neprilike kao ievreiski. Bez svijetle prošlosti i sadašniosti bio ie tai narod prisilien da upire svoi pogled u nedoglednu, siainu budućnost. Tako nastaie mesiianska viera.

Svako doba mora da ima svoga nosioca, reprezentanta. Nema potpunog oslobođenia bez ličnosti osloboditelia, nema mesiianskog doba bez Mašiaha (Mesiia). Stoga nalazimo da se pojedini profeti u biblisko doba i pojedini naučeniaci u talmudsko ne bave samo prognozama za mesijansko vriieme, VeĆ i ličnošću Mašiiaha, niegovim svoistvima i krepostima.

»Mašijah« znači pomazanik, pomazan. Tai ie nadimak pripadao kraliec„ima i prvosveštenicima koji su kod nastupa dužnosti bili pomazani uliem. U

230