Hercegovina i Hercegovci

1 Ку

Ј. ДЕДИЈЕР

као најстарије становништво, имају мало своје земље, а још је интересантније то што многи у планини имају своје властите испаше, а код куће су кметови. Премда се може доказати да у својим селима живе по неколике стотине година, они ипак нијесу организовани у браства и племена, нити показују наклоности према каквом облику социалне организације. За војничке подвиге, четовања, јунаштво пи главарство нијесу марили. То су људи који показују особити смисао само за сточарство, они су једини организовали и уредили начин експлоатације пспаша на сличан начин као у Алпима. Они су се диспонпрали само у томе правцу. Иначе су то једноумчине, тврде памети, суморни, мирни, троми и лијени, ријетко су весели, нијесу никад духовити ни заједљиви. Жене су им шаљивије.

Већ смо истакли, како су се поједине области одавале нарочитим врстама привреде, и да су те своје диспозиције преносиле п у друге области и тамо их развијале. Опажа се да су се код оваког привредног развића често мијењали и погледи на свијет, на циљ живота и значај породице. Чини се да се уз нарочити начин рада нарочито мијењају и нека осјећања, можда и сам менталитет, и да то често иде једно се другим. Ове нарочите промјене п диспонирања у једном извјесном правцу имале су својих великих пошљедица у социалном и привредном животу. Од њих ћу петаћи само јужну Херцеговину, управо околину Требиња и сусједну Далмацију, с једне стране, п Горњу Херцеговину ес Црном Гором, с друге стране. У Горњој Херцеговини цијела социална и привредна организација извршена је на сродничкој основи. Као главни задатак рада и живота сматра се оставити силно п јако потометво, ојачати, и проширити што више своје племе и браство. Јунаштво је понос и част, п пред њим пада све, презире се често живот пи имање.

Супротно томе у јужној Херцеговини спромаштво се сматра за највећу срамоту. Честит се каже за онога ко је богат. Јунаштво се просто исмијава. Честа је пословица: „Јуначка ђеца боса по сокаку скачу“. Због овога мало се брину о браству и потомству. Тежња за оога-

ством је непзмјерна. Често се иде дотле да се млађа