Hidraulički motori

јавља као једна од најбогатијих страна и даје врло много могућности за добијање огромне енерије са евентуално малим трошковима грађења. Зато код нас проучавање хидрауличких мотора има нарочиту вредност.

____ Као пример једне модерне инсталације за. искориштавање водене снаге може да служи инсталација [е Кегу на Великом Кањаку у Colorado, . 5. А., која се још налази у грађењу. -

Помоћу огромне бране, која има висину од 200 метра = дебљину у доњем делу 1700 м., подиже се ниво водеи скупља резерва воде од 60 милиарди ш“, од којих се 20 милиарди т: налази на висини од 180 до 210 м. и служи као практична. резерва воде за моторе. При малој води Кањаком. долази 100 т5/5, при великој до 4000 тз/5. Скупљена помоћу бране "ова резерва дозвољава, да се искористи увек количина воде · од О==500т3/5,. што при паду 180m даје сталну снагу ол Ме = 1.000.000 к. с. Вода из језера доводи се централи помоћу тунела, који је дуг 900 м. и има ширину 9 м. Уопште у Америци (Џ. 5. А.) грађење хидроелектричких централа узима врло широког маха, тако да је за време 1900.—1923. г · потрошено на те сврхе више од милиарде долара; искоришћено је до 12 милиона коњских снага и уз то остварено вештачко наводњавање за 7.200.000 хектара земље. Вештачко наводњавање пустињских земаља у Калифорнији приноси сала у воћу до 60 милиона долара годишње. Електрична струја троши се највише за хемијску индустрију (електрометалургија, азот и нитрати), а такође за погон фабрика, осветлење вепих вароши и т. д. Просечно коштање грађења већих американских инсталација износи од 84 до 125 долара по коњској снази, а спровод струје при напону од 50.000 волти око 1000 до. 1200 долара- по километру.

Пошто су прилике у Југославији (резерва снаге, рудна богаства и др.) сличне са истим у Америци, то овај пример треба да служи као подстрек за будући рад у смислу грађења хидроелектричких централа у Југославији.

Искоришћавање водене снаге, како је већ- једном било поменуто, врши се помоћу хидрауличких мотора. Има дзе главне врсте хидрауличних мотора: водена кола и водене турбине. Прве су пронађене још пре Христа и први пут описаве-