Interesi srpstva. Knj 1 i 2

Јо

свеколико досадање развиће човечанско, свој особени језик, своју особену диалектику. Између једног социјалистичког мислиоца и државоправног политичара готово је и немогућа научна дискусија, јер кад год буде први говорио о суштини и језгру, други ће говорити о спољности и љусци; мисли њихове неће бити управљене на један исти момент проблема; један ће говорити о једном, други о другом; они ће се у мислима размимоилазити. Ту тешко може бити и међусобпог разумевања, а још теже споразума. Да допремо до истине при проучавању одношаја друштвених смета нам не само апстракпост самих тих одношаја, већ нам сметају и вековне предрасуде, под чијим смо притиском и онда, кад се упињемо да најсамосталније судимо. Социјализам је најапстрактнија и најтежа наука. Међутим он није никаква ђенијална комбинација вистрених сањалица, већ је тачиа наука о друштву, продукт објективних студија о свима минулим Формацијама друштвеним, нарочито о данашњој. На западу. нарочито у пеким деловима његовим, као што су Енглеска, Белгија и Саксонска, реални услови друштвеног преображаја достигли су врло велики ступањ зрелости. Стватити значај итежњу модерног социјалног покрета у таквил приликама није тако тешко ни за интелигенцију, која њиме управља, ни за класу радничку, која нужпост његову тако рећи осећа на својој кожи. У нас то није тако. Ма да се задруга распада , капитализам још није ухватио корена, земља је још у рукама народа, западњачки економски одношаји тек су у клици. Материјалне прилике дакле у којима наш сељак живи, сметају му, не дају му да појми програм радпичке партије у Европи. Где стварних услова за нову науку има, као на западу, ту они говоре својим јасним језиком, и народ почиње да их разумева. На западу говоре ствари, а то је најубедљивији

== лаке: == >

са ва беса слије

Мо

ли

+