Istočnik

Стр 162

Источник

Бр. 11

удесе за пјевање (рецитовање), и не спомињући, како иначе музика има велика утјецаја у јуначким играма народним. Арбанас Паје Јовановића сликара, уз шаркију игра преко два оштра, љута мача). Организатор политичког живота јудејског народа и вјерскога култа-Давид увео је музику у богослужење оспонавши пјевачке и свирачке редове, који су редовно судјеловали при богослужењу. 0 ов оме опширно се описује у 15-ој и 16-ој глави Т. књ. Дневника. Инструменти за литургичку употребу били су двије врсте^ или се духало на њима (В1а81П8<;гате111;) или се жице, кожа нли туч прстима или маљицом додиривали , те у осцилацију доводили (бсМа" 1 Ш81хитеп1;). Међу прве иде: труба, рог, флаута; а у друге: кимвал китара (цитра) и харфа. Труба. Двије трубе од сребра заповједио је Вог Мојсију начинити, те су у њих трубила два левита за вријеме боравка на Синају и у пустињи. а за знак, да се кнезови народни и народ скупља, да се окб диже на пут, да се иде у бој, да почиње свечаност и васеље (Број. 10, 1—10.). По примјеру ових двају труба прав.љене су доцннје и друге и употребљавале су се у храму: никад мање од двије (Број 10, 2), никад више од 120 (П. Дневн. 5, 12), а духали су у њих само свештеници. Први тон био је дуг, протегнут. доцнији су били краћи, а пошљедњи опет дуг, отегнут. Њима се давао знак, да се долази у храм на празник. — Била је још једна врста трубе (ааАтссу!;): трВвд коканлд и трВкд рождндл (Пс. 97, 6); употреба јој је иста као и прве. Флаугаа. Правила се из трске, дрвета или рога, врло омиљен инструмент, употребљавао се за свете и профане циљеве, у радости и жалости (Иеаија 5, 12; Мат. 9, 23); њоме се служе пророци, да пробуде у себи дух пророчкп (I. Сам. 10, 5); кад је народ пратио Соломона послије помазања његова за цара, свирао му је уз свирале (I. Цар. 1. 40). Употреба овог инструмента била је врло велика. Кимвал је био налик на шупљу полукуглу, на коју се ударало руком или маљицом, те је одавао јак и врло пријатан звук. „Хвалнте га уз јасне кимвале, хвалите га уз кимвале громовне" (Пс. 150, 5). Цишра (китара). То је био инструмент са жицама, у вријеме Јосифа Флавија имао је 10 жица, прије 8 и 3. Ове жице биле су затегнуте над издубљеним дрветом (кипариса) иди на шкољци од корњаче, што им је служило као резонатор. Китараш је жице додиривао плектурмом (штапић од метала или кости) и добијао звук. Китару је пронашо Јувал (Бића 4, 21), а Давид ју је увео у литургијску инструменталну музику.