Istočnik

Вр. 1. и 2.

ИСТОЧНИК

Стр. 3

1896. год. протосинЈјел Лларион Зеремски, а и чланчић « У којој се години родио Сиасишељ наш Исус Хрисшос», који је штампан у I. и П. свесци овога листа од 1893. год., то ћемо се на односним мјестима осврнути и на њих, да би се видјело у колико се сви слажу или не слажу са Дидоном. * Поједине тачке у времену треба забиљежити, јер оне чине битни дио историје. Установивши сагласност и ред догађаја, олакшавамо себи да им смисао што боље разумијемо; означивши тачну даљину, која нас од ших дијели, усавршава се истинитост н вјеродостојност факата и личности. — Први посао, који нестаје престанком бптисања каквог бића, чини једну тачку у времену. Контуре му тек слутимо, али постанак му већ не можемо одредити, као што није у стаљу ни звјездар да израчуна даљину оних сунаца, која нестадоше у дубиин „кумове сламе". Они људи, чију тачку у времену можемо да установцмо, тако су као звијозде, чију геометријску тачку у безграничпом простору можемо да означимо и сваки им покрет и промјену тражимо. Христос нма своје исторпјско врпјемо, и псторнчар, којп хоће да му живот опише, прво мора исто устаповити. У животу једног човјека има три главпе тачке у времену: рођење, почетак јавног живота и смрт. Ова три податка сачнњавају општи ред у времену Христова живота. Ако ове основне податке разлика у једно двије године пе смете, што у времену од деветнаест стољећа баш не чини много, и не дотакне се доказа Христове исторнјске вјеродостојности, сигурност је потпуна и јеванђеоско предан,е не потребује вшпе ништа. — Ово се предање састоји у овом: Христос се родио у почетку царевања Августова, а на свргаетку краљевања Иродова. Било му је од прилике тридесет година, кад Га је сп. Јован крстно. У петнаестој годпнн Тпвернјевог царевап>а био је у јеку свога рада. За Тинерија је умрво, кад је у Јудеји био намјесник Пплат. Ево то су све сигурни, научно установљени јеванђеоски податци, за које стоји добро опште предања и које је нсторија строго доказала. Кад би хтјели да одредимо — наука је то већ покушала, кад би хтјели да означимо годину у којој се Исус за цара Августа, а прије смрти Иродове родио; кад би даље хтјели, да означимо ону тачку у времену, кад је почео свој јавни рад, да одредимо вријеме, које ја протекло између те тачке и његове смрти, ступили би на поље теорисања, које је сумњиве вриједности. Морамо се одрећи претпоставака и задовољити се са мишљењима, која су у неколико доказана.