Istočnik

источник

Стр. 61

може се судити на основу саопштења журнада Ребус, по којима се спиритистичке сеансе дају редовио у Варшави, Тифлису и другим градовима, али су као што се чиии, ограничене на незнатне кругове. Осим тога казивање о привиђењима и визијама, двојњацима, појављивању умрлих, о нечистим кућама, у којима се појавл>ују саме од себе медијумске појаве, служи као тема, о којој воли свијет разговарати и као материјал за литерарне производе. У многим градовима и селима често се показује на куће, које су подвргнуте тајанственнм појавама, које се већим дијелом приписују душама умрлих. Отуда јв и јасно, да спиритизам, ако је дапао и ослабио, није замукао са свим, и може на ново дати знака о своме животу. II. Спољашња страна спиритизма. Спиритистичке теорије и хипотезе. Научни покушаји, да се разјасне спиритистичке појаве (феномени.) Као и у свакој другој појави у животу и развитку л>удскога духа, и у спиритизму разликују се двије стране: спољашња или експериментална, и унутрашња или доктринална. Спољашњу страпу спиритизма сачињавају необичне појаве, које се догађају у присуству медијума као ору^а способних да прнвуку духове. 1 ) Потанко описивање једннх и истих спиритистичких феномена не може инволвирати у себи особитог научног интереса; за то ћемо се ограничити ра класификацију истих. Медијумске појаве односе се дијелом на физнчку област, а дијелом на интелектуалну. Прву групу чинз: мицање тешких тјелеса без саразмјерног нотрошка мишићне снаге додиром истих и мицање мртвих предмета без нкаквога додира; измјена тежине предмета, дизање овнх у зрак, кад се метну руке на њих или и без тога; појављивање и ишчезавање предмета у отвореном или затвореном простору, ослобађање ти;ела и разрјешивање услова ва концу са припечаћеним крајевима, куцање и звуци у предметима и у зраку, ударање у музнкалие инструменте, додиривање невидљивим рукама и т. д. На интелектуалну област односи се: очитовање разумности како у куцању тако и у мицању мртвих предмета, логнчно писање оловком простим положењем руке на њу, писање или рисање са бојама без икаквог учешћа л>удских руку у отвореном или затвореном просгору; саопшгавање посредством писма или куцања знања непознатих никоме од присутних, па ни ономе, који пише, такођер и појмова, који не одговарају развитћу онога, 2 ) Поучењу спиритиета духови умриих људи, користећи се обилнпм нервно-магнетичном атмосФером, која излази из медијума — особито за вријеме његова сна или каталептичког стања (транс), добивају моћност, да производе кратковремена јавл :>ања о своме бићу, а могу шта више дјеломично или са свим материјализовати се т. ј. узети опипљиви облик.