Istočnik

Бр. 5

ИСТОЧНИК

Стр 101

у бради. Таквог га видимо на рељефу једнога саркофага у киметерији св. Калиста, 1 ) или на зиду у киметерији У1а АпЛеакша. 2 ) Само два споменика знамо, гдје је изображен у виду малога дјечка. То је слпка из киметерије \Па БаБЈсапа 3 ) и покров из једне гробнице у кнметерији св. Марцелина. На пошљедњем је споменнку приказан као голобрадо момче, а уз то сасвнјем го, чиме се хтјела да изрази природна чистота и невиност Нојева. 4 ) Да споменемо још један споменик, гдје није приказан сам Ноје, него вигле њих. То је саркофаг у Тријеру. 5 ) Ту се ниди уз Ноја цијела породица: његова жена, три сина и три жене њихове. На ивицама ковчега стоје дванаест разноврсних животиња. 1Нто се самога ковчега тпче, он је на свима скоро споменицима насликан у четвероугаономе облику. Само на два споменика, колико је нама познато, дат је ковчегу други облик, а то су: фреск у киметерији св. Прискиле и саркофаг св. Амвросија миланског. На првоме је ковчег изображен у облику округлом, управо у облику старе цисте или купјељи, која стоји на четири ноге, а украшена је трима фантастичким лавовским главама; на другоме — у облику гаестокута, над којим се види слово Е. 6 ) Символичкн значај овакнх слика да се разјаснити значајем самога потопа у историји допотопнога човјечанства. Бог је казнио потопом човјечанство ради гријеха и покварености његове. Потоп је, дакле, био оруђе и радикалан пачин да се тај гријех спере и унншти. На оенову тога и сматра га св. апосгол Петар 7 ) као слику новозавјетнога крштења. Као што је вода, приликом потопа, спрала п уништила грјегано човјечанство заједно са свнјем његовнм гријесима и пороцима, тако и вода у св. Крштењу спира п уништава све гријехе онога, који се у њу погрузи. И као што је голуб (символ Духа светога) донио Ноју у кљуну свом маелинову гранчицу (символ мира) да му објави спасење, тако се и у крштењу сам Дух Свети усељава у душу новокрштенога и доноси му обилате дарове Своје. Али да не би ипак цио свијет за увијек пропао и да би се сачувало сјеме за будући бољи род људски, Бог је изабрао праведнога Ноја као најдостојнпјега, којн ће се са својом породицом спасти и то само у ковчегу , по ЕБегову упутству саграђеноме, с којим ће Он учиннти завјет Свој 8 ) и који ће, ушљед то1'а, постати нови родоначсоник х ) Христаофоу б , о. с. стр 207. 3 ) Ои, 8. 191; Кгаш, о. с I. 8. 137 Е ј ^ 72. 3) 011, о. с. 8. 191. 4 Христнофор ^Б, о. с. стр. 206. ђ ) Кеа!-Епсус1. II. 500; Кгаиз , о. с. I. 8. 136. ЕЈ^. 71. 6 ) ХристоФор 'Б, о. с стр. 207.; Кеа1.-Епсус1 В. II. 8. 500 7 ) X. Иетр. 3, 20. 21. 8 ) I. Мојс. 6, 14.