Istočnik
Бр. 5. и 6.
ИСТОЧНИК
Стр. 67
Да ли су штетни по религијозии, морални и друштвени живот народа српског ноћни састанци сеоске младежи: сијела, прела, играње кола и пјевање, и ако су штетни, по којима би се пастирским срествима могло против истих радити? — Стеван Јањетовић, парох. —■ [Слав. Кобаш.] (Наставак.) Није ли то јасно, да се на таковим ноћним састанцима сеоска младеж може научити доста гоме, шго им шкоди и религиозном и моралном и друштвеном животу? Мислимо да јесте. Зар ту црква, зар ту школа може да онако дјелује, као гато би дјеловала, да нема таких састанака, кчји куд и камо вигае и јаче могу да дјелују на подмладак народни својом науком и вјежбом? И активно и пасивно судјеловање на таковим ноћним састанцима може штетЕЈО дјеловати на сав душевни развитак народа срискога, јер они млађи, на којима свијет остаје, много тога невал>алога могу чути и научити, видјети и доживјети на њима. Овакови ноћни састанци, као што сам их овдје изнио, много зла и неваљалства могу укоријенити у срца и дугае, у мисли и радњу — у сав живот. А зар нијесу ноћни састанци наше сеоске младежи данас такови? Камо среће, да нијесу. 0 томе ће се сваки врло лако увјерити, ако их мало боље промотри и проучи. Цркве су нам празне — ноћни састанци добро су посјећени; од тпколе се дјеца отимају, али у коло лете чим мало одрасгу. А гдје настане религијозна индиферентност, гдје се мало мари за заповијести Божје и црквене, гдје морал изгуби своју праву цијену, не можемо да тражимо прави социјални живот! Према свему овоме држим, да можемо одговорити на прки дио истакнутог питања и без устезања рећи: јест, ови ноћни састанци сеоске младежи на сијела, прела, играње, кола и пјевање јесу штетни по религијовни, морални и другатвени живот народа српског. II. Којима би се пастирским срествима могло противу тога радити? Да би могли гато боље одговорити на овај други дио постављеног питања, морамо најприје да изнесемо оно становиште, које ваља да заузмемо као српски свегатеници према тим ноћним састанцима сеоске младежи опћенито, јер према том ћемо и удегаавати сву дјелатност своју. Само се по себи разумије, да ће требати сасвим друкчија пас-тирска средства, ако се ставимо на становиште апсолутно гатетног уплива