Istočnik

Навешћемо само неколико прилика, у којима немар штети човјека. У првом реду велика је штета немарном човјеку за душу му; таквоме живот нема узвишеније сврхе до л>еновања, те не може ништа ни постићи. Таква је душа као оно парлог или необрађен врт, у који човјек не сије баш коров, али овај са нерада и немара његовога ниче сам. Тако се онда из немара рађају разни гријеси и лијеност се рачуна у главне гријехе, јер је извор другима. У радина човјека не може гријех отети маха, а лијеном долазе на ум мисли, које не би натпле пута у њега, да се бави каквим корисним послом. Немар штети даље човјека у интелектуалном погледу, јер ум затупљује, кад се не вјеџба вао што оруђе рђа, кад се не употребљава. У материјалном погледу није штета мања, јер ко не ради, тај најпослије долази до пропасти и мораће другог молити за кору хљеба. Ма био човјек у како добру стању, немаром сиромаши, јер осим тога, што троши, а ништа не привређује, придружују се немару, како смо видјели, и други гријеси, који траже великих материјалних жртава. Шкоди немар човјеку и у социјалном погледу, јер какав углед може имати немаран човјек ме^у честитим људима? — Сви га се клоне и осуђују га. Ко правилно схваћа свој живот, тај се неће одавати немару. Хришћанин особито ваља да се клони тога гријеха, јер он треба да зна, зашто му је Бог дао разне снаге, па нека се трудом својим и вредноћом покаже достојан тих Божјих дарова. Тражи изговора и говори љенивац: лав је наиољу, разбојници су на тушевима (Приче 22, 14). Не реци: шта ми треба и какво Лв ми добро бити одсада / (Сирах 11, 23). Штао сшојите ваздан бесиослени? (Мат. 20, 6). Н.е мариш за богатство Божје доброте ? (Рим. 2, 4). Не будитв у иослу лијвни, будитв огњепи у духу, служите Госиоду / (Рим. 12, 11). Пе пусти у нвмар дар у свби\ (I. Тимот. 4, 14). Како Лемо иобјеЛи (казни) не маривши за толико сиасењеР (Јевр. 2, 3). 34. 0 насиљу. Основ хришћанској вјери јесте љубав. Све заповијести Божје полазе са љубави и сврха им је, да и човјека доведу до тако узвишеног моралног стања, да је кадар љубити сваког без разлике. Кад би се човјек дотле уздигао, он би потпуно извршио Божји закон. Христос нам заповиједа, да будемо један друххж милостиви, љубазни, предусретљиви, кротки, мирољубиви и т. д., а свака неугла-