Istočnik

Стр. 366

источник

Бр. 14. и 15.

Пророштво је привео јеванђ. Матеј у гл. 1. ст. 23. Лук. I. 31. Св. пророк Михеј претсказује мјесто рођења Госиодњег и то да ће бити Витлејем. Он говори: »А ти, Витлејеме Ефрато, ако и јеси најмањи међу тисућама Јудинијем, из тебе ће ми изаћи, који ће бити господар у Израиљу, Којему су изласци од почетка, од вјечнијех времена«. 4 ) Приведено код Мат. гл 2. ст. 6. и споменуто код Јов. у јев. гл. 7. ст 42. Цар Ирод тражи, да погуби Исуса, а Исус, као што је познато, по наредби Божјој, би однешен у Мисир, а одавде новраћен по смрти Иродовој у Назарет. Овај догађај претсказан је у старом завјету од прор. Осије са ријечима: »Из Мисира дозвах Сина Својега«. 6 ) На њега се позивље св. јев. Мат. у гл. 2. ст. 15. Ирод нареди да погубе сву дјецу у Витлејему од двије године на ниже, у нади, да ће међу њима погубљен бити и Исус. Отуд јаук и плач матера у Рами. 0 овом јауку и плачу матера у Рами прориче св. пророк Јеремија (XXXI. 15.) Ово претсказање приводи св. јев Матеј у гл. 2. ст. 18. ријечима пророковим: »Глас у Рами чу се, нарицање и плач велики: Рахиља плаче за дјецом својом, неће да се утјеши за дјецом својом, јер их нема«. 0 ) Пресвета Дјева Марија и праведни Јосиф по повратку из Египта настане се у Назарету са Исусом. Стога Исус кашње и би назван Назарећанином. Да ће овако назван бити, претсказано је у старом Завјету. 7 ) Претсказање приводи св. јев. Матеј у гл. 2. ст. 23. Прије него што ће Исус поћи, да проповиједа Своју божанствену науку, би одведен Духом Светим у пустињу, да се постом и молитвом приправи за велико Своје дјело искупљења рода људскога. Тад му приступи сатана, да Га куша. Најприје Га кушаше, говорећи Му, да претвори камење у хљебове, ако је Син Божји. Исус му одговори ријечма св. прор. Мојсеја: »Човјек не живи о самом хљебу, него о свему, што излази из уста Господњих«. 8 ) Налази се код Мат. у гл. 4. ст. 4. и код Луке исто у гл. 4. ст. 4. Још ђаво кушаше Господа, говорећи Му, да скочи са врха цркве, камо Га је одвео био у св. граду и да ће Га анђели сачувати, да се ие убије. Исус му одговара, да је писано, да се Бог не може кушати. 9 ) Приведено од Матеја 4. 7. и Луке 4. 12. Још ђаво кушаше Господа, говорећи Му, да му се поклони, па да ће Му дати сва царства овога свијета са њиховом славом, показујући Му та царства са кварантанске високе горе, камо Га је одвео био. Исус му одговара старозавјетним иисмом, да се човјек има клањати Богу и Њему јединоме служити. 10 ) Код Мат. 4. 10. и Луке 4. 8. Послије кушања дође Исус у Назарет. Једног дана отвори у синагози књигу иророка Исаије и прочита пред Јудејцима мјесто, које се односи на Њега и у ком је назначена задаћа Његова доласка. На том мјесту Исаија пише: »Дух је Господа Бога на Мепи, јер Ме Господ помаза, да јављам добре гласе

4 ) Мих. 5. 2.

®) Осија, 1. 11.

в ) Јереи. 31. 15.

') Суд. 13. 5. Ис. XI. 1—2.

8 ) V. Мојс. 8. 3.

») 1Шет 6. 16.

,0 ) Второ вак. VI—13 ; X—20.