Istorija bosansko-ercegovačke bune u svezi sa srpsko- i rusko-turskim ratom : (študija za narod i državnike)

САДРЖИНА. Т. САШТА СЕ РАЂАЈУ РЕГОЛУЦИЈЕ.

(воро свака напреднија мисао и сваки напреднији преображај друштва у историји људској остваривали су се путем умне и крваве револуције. — Узроци томе, стр. 1. — Неправде и насиља власника стварају одметнике по бунтовнике, стр. 2. — Како постаје умна револуција, стр. 8. — Кад и како се појављује крвава револуција, стр. 4. — Револуције ће се у друштву све једнако понављати, док се год не уклоне њихови узроци, стр. 7. — Да се пронађу пи уклоне ти узроци и извори зала у друштву нужно је озбиљно проучавати друштвено-економске и природне науке као и културну и политичну историју, стр. 9. — Историја сведочи, да ма каква гоњења и мучења напредних људи и револудионара од стране државних власника нити уздржавају нити увлањају револуције, већ их напротив већма распаљују и стварају све жешће умне и крваве револуционаре, стр. 10, — Напредне идеје нису поникле у главама, појединаца, већ су производ историског развитка, свеколиког људства и оснивају се на природним законима. — Равлови за то, стр. 12. — „Досадашњи и садашњи систем државног уређења Фактички упропашћује основну и животну снагу људства. Шримери за то, стр. 14. — Томе се може доскочити само изменом садањег друштвеног поретка, стр. 15.

ТЕ.

Земљиште и народ Босне и Ерцеговине, стр. 17. — Чанали, индустрија, и сточарство у тим покрајинама, стр. 18. — Оадруге, човекољубље и гостољубље у Босни и Ерцеговини, стр. 19. — Попови и вјерска мржња, стр. 20.

ЖЕТ. ,

Пореклом узроци, почетак иток босанске о-ерцеговачке буне. Ова буна, није букнула из религиозног нити националног Фанатизма, већ су њени узроци поглавито социјалне и политичке природе, стр. 21. — Шест ерцетовачњих племена као шест малих република, и њиово уређење, стр. 28. (приметба. 18.) — Оснивање одношаја између освојача и покорених, између »господе и раје« до 1850. год. стр. 24. — Овакви су одношаји у главноме постојали и у време српског царства, стр. 25, — Државни данци до 1850. године: ара, вергија, десетина, коморија, крварина и сербезија, стр. 2. — Димница, — владикана. — Далије и терети, које је народ морао чинити беговима и атама, стр. 28. — Бегови, ате и спахије били су прије уопште човечни, благи и попустљиви спрам народа и често пута су та заштићавали од државе или баша и другијех зликоваца, стр. 29. — Даље описивање друштвено-економског положаја и стања народа у Босни и Ерцеговини до 1850, године, стр. Ре Храна и сеоска народна јела, стр. 36. — Пријашње материјално стање народа. у Босни и Њрцеговини, стр. 87.

= | #

Управа турска до 1850. године била је у млогоме демократска, и како ју Бланки описује, стр, 88. — Даље описивање пријашње турске управе и пријашњих демокралских обичаја у Турској, стр. 89.

+ # Турска је вјера демократске природе. — Турски попови. Код Турака постоји грађански брак. — Погреб мртваца код Турана је прост. — Њиови слеци. — У старо доба су били сви Мухамедовци па и сами владаоци умјерени, прости и скромни, стр. 40. — Међу Турцима није било виших сталежа. — Дахије и јаничари — „баше“, и њихови зулуми, стр. 41. — Тодине 1850 Омер-паша је сломио силу босанске аристокраљије, истребио баше; разоружао хришћански народ пи завео нови поредак у Боспи и Шрцеговини, стр. 42. Ж

з Ж Ресорме пошље 1850. тодине и њихово дејство. — Усљед тих рефорама сеоски народ је почео знатно олпадати. — (Породична задруга у Босни, приметба. 80.) стр. 48. — Побрајање главних узрока томе оладању сеосвог народа. стр. 45. — То су уједно и увроди последње буне. — Даље побрајање и навођење узрока, босанско - ерцеговачке револуције, стр. 48. — Државни поредак и друштвено - економско уређење и стање народа у Турској,