Istorija bosansko-ercegovačke bune u svezi sa srpsko- i rusko-turskim ratom : (študija za narod i državnike)

И за овај велпкп спасавајући и најчовечнији посао људства, то јест, да се укину извори свију зала ни несрећа људских, сувремена напредна наука, да. јој је за славу, указује пружа народима, голема сретства п спасоносне начине, да се од те убитачне болести излијечи. (У нашој књижевности српској то се засад најјасније видити може из књиге „Нова наука и нови људи — Дут срећнијем животу“.)

„Да је ово овако п да су напредни умови п прави пријатељи народа, овака братствена срества за срећнији народни живот изнашли, то и многа поменута господа знају, али нијесу вољна да. 0 том раде п да се над својим личним интересима узвисе; јер лакше је благосиљати но копати п жњети; лакше је научити да се одржи стари поредак са силом оружија и параграфа, него штудирати и изналазпти повод и узрок, због чега се рађају револуције п остала неизбројна зла, што их друштво људско због несретног и неправедног постојећег поретка подноси. За њих је излишно тако тешко п негосподствено штудпрање, почем виде да потпуно п „цјелисходно“ могу подржавати постојећи државни поредак као што су чинила п пријашња њихова браћа: Комундурос. Никола Христић, Туцаковић, Барловац, Метерних, Раух-Бан, Лоњај, Муравјов, Осман, Митад-паша, кардинал Антонели и његов пала Пијус ТХ. и други њима подобни државни великодостојници, за које су природни, историјски и социјални научни закони шпанска села. За таква штудирања треба имати голему порцију воље, поштења п постојанства, треба. оставити п дипломатске салоне п преклапања политична ; треба, се удалити од легпона удворица п шпијуна п од саслушавања, њихових лажарија п петљанија, па озбиљно штудирати п упознавати се са законима савремене најнапредније социологпје/) нацпо-

тако на овај начин ствара се велики дио моралних преступа и зала, јер им тако рећи само друштво даје квасац.

И како би то грозно изгледало, кад би ја још изишао и казнио оне, што се у тај јав скрхашео И ту је управо прилика, да државник и законодавац штудира и измени средину у којој живимо, да темељно поправи и побољша стање ближњих својих. Јер, зар ја морам бити аталиста кад видим да ми шкоди ваздух, који ми дајете да дишем, да ме гуши и да ме мори 2 Дајте да дишем чист ваздух, измените средину у којој живим и организацију која ме тњечи и на разна зла и невоље нагони, па ћете ми тиме дати сасвим нов живот Физични, умни и морални. у

Тако исто ја могу бити морално јак, али н опет нећу моћи увјек одољети шкодљивим узроцима, који ме окружавају и на зло нукају. Мој живот морални, као гођ и Физични, готово је увјек у вашим рукама. Ваше установе трпе и шта више подржавају читаву гомилу замака и оласности, које ме у зло упдећу, а ви ме бијете и казните чим се спотакнем и паднем. Није ли боље н паметније, није ли човечније п правичније постарати се да се уклоне узроци, који ме у зао гурају и гоне, па онда нећу никаквих преступа чинити 2 Није ли Далеко увиђавније побринути се да се зајази провала куда морам проћи и да се освјетли става, којом морам да, корачам 2“ (Види књигу М. Ракића: „Један лист из физике социјалне.“)

9) Социологија је наука о друштву, наука равнотеже и кретања пруштвеног, наука која показује законе, који владају друштвом, ПА социјализам је наука, која се бави о одношајима друштвеним. То је наука, која испитује пи показује све узроке због којих се све друштвене невоље и несреће рађају и развијају, и путем науке изпалази и показује начин како се људско

рани»: