Iz Srbije kneza Miloša : kulturne prilike od 1815 do 1839 godine

постало, не види се. Чланови су му били професори и други чиновници, а хоровофа Вукашин Радишић, професор. 1 ) Поред вокалне, јавља се и инструментална уметничка музика. И она долази из Аустрије. 7 новембра 1823 године тражи Кнез Мклош да му кнезови Суда Београдског „пошљу музиканте прешавше из Земуна у Крагујевац“, и они га 3 децембра извештавају да су из Немачке (Аустрије) прешла она три музиканта које је тражио 2 ) • Но инструментална уметничка музика не остаје само на дошљацима. Она се почиње одоманивати и међу чистим Србијанцима. И ако се у тадашњој примитивној средини сматрало да је свирање искључиво мушко занимање, а одженскиња да се њиме могу бавити само Циганке, 3 ) ипак прво уметничко свирање у Србији започиње женскиње, и то женскиње из првих кућа. 1823 године почела је да учи свирати у клавир Јелисавета (Савка), млађа кћи Кнеза Милоша, којој је тада било десет година. Учила је у Београду, у кући доктора Вита Ромите, доцнијег таста доктора Куниберта, где је била послата на васпитање.Ц Пирх казује у октобру 1829 године о Јелисавети да је образована, да има нешто европског васпитања, да говори талијански, и да „свира у клавир“. 5 ) Јамачно је за њу слао „музикалије“, лети 1829 године, преко Вука Караџића, Јосиф Миловук, књижар из Пеште. 0 ) 1829 године почела су да уче

9 Ђ. Малетић, Грађа за всторију позоришта, стр. o.

2 ) Држ. Арх, К. К. Дел. Прот. 1823.

3 ) Ј. С. Поповић, Београд некад и сад.

*) М. Гавриловић, Милош Обреновић, 11, 712.

5 ) Пирх, 65.

“) Вукова Преписка IV, 253, 260, 262, 268.

167

УМЕТНОСТ