Jugoslovenski Rotar

На основу изложених констатација, долазим до убјеђења да Ће наша Херцеговина, која је иначе била пала на појам пасивнога краја у глади, постати за неколико година једна од најактивнијих покрајина наше државе.

Као врло утјешну појаву и поткрепу за моје прогнозе наводим и то, што сам код Министарства пољопривреде запазио правилно схватање и настојање да се учини све у правцу унапређења наше пољопривреде, и чини се све што је у границама могућности овога важнога Министарства. :

Са таквим осјећајем и убјеђењем гледам на будућност Херцеговине и видим да се добром организованом либералистичком привредом уз судјеловање државе као регулатора могу постићи исто тако добри резултати, као и тамо гдје се проводи диригована привреда.

KRATAK OPIS DVAJU PAROBRODA, KOJI SE U SPLITU GRADE ZA JADRANSKU PLOVIDBU D. D. SUŠAK

Ing. P. I. Mardesié (R. K. Split)

Koncem proSle godine uputila je Jadranska plovidba brodogradiliztu u Splitu upit za izgradnju dvaju putniéko-teretnih parobroda, svaki po oko 500 bruto regisfer fona. Naravno da su ovi brodovi nastali iz neke polrebe za parobrodarsko drušivo fime što je njihova linija koju će imali da vrše već unapred bila određena.

Na temelju svojih bogalih iskustava na toj liniji, društvo je odabralo tip i vanjski oblik broda, prepustivši brodogradilištu svu brigu oko fehničkog rješavanja problema.

Osobito zahtjevi brzine bili su feški, pa je brodogradilište o svom trošku dalo ispitati u Engleskoj linije podvodnog djela broda. Ovo ispifivanje vr5i se znanstveno u bazenu na temelju jednog malenog modela С! зе ођрог тјем i za pojedine brzine odreduje potrebita masinska jakost. Ovaj pokus istodobno odredi konaéne dimenzije broda, koje u našem slučaju iznašaju:

Dužina preko svega с... 52 m Dužina između okomica. ............... ан 49.59 m Širina na glavnom rebru ..................... 7.70 m Воспаши тај о а 3.66 т Момо иКкирта ни ла а не о 150 fona Вешолопаха. -- = - eee о са 500 reg. lona

Brodsko korito razdjeljeno je sa 6 nepropustnih pregrada u 7 odjeljenja. U pramcu smještena je momčad,, salon III razreda, poštanski ured, umivaonici i zahodi. Zatim slijedi tovarište od nekih 140 m* sadržine, pa onda mašinski kompleks, fe konačno na krmi prostorije prvog razreda, kabine sa osam putnika, te kabine za kapetana i za strojare, podo-

32