JUS standardizacija
da iznese pređ Savet za standarde Kanađe (kanadska nacionalna institucija za stanđardizaciju, prim. prev.)koji treba da ih usvoji na nacionalnom nivou. Time se želi postaviti osnova koja bi u ovoj oblasti desetinama godina služila tom cilju.
Stanđarđi sistema upravljanja i rukovodjenja bi obuhvatili sleđeće osnove: 1. Proveru ugovornih obaveza
2. Obezbedjenje konstrukcije
3. Kontrolu dokumentacije
4. Kontrolu materijala
5. Kontrolu procesa
6. Kontrolu izrade
7. Kontrolu montaže
8. Kontrolu merila i instrumenata 9. Kontrolu specifičnih materijala 0. Nadgledanje kvaliteta
l. Izveštaje o kvalitetu itd.
Ovi standardi treba da definišu ciljeve za svaku od ovih funkcija.
Pomenuti elementi kvaliteta mogu se posmatrati u dva osnovna slučaja:
1. Slučaj kada organizacija konstruiše, odnosno razvija svoje sopstvene proizvode ili usluge.
2. Slučaj kada organizacija obezbedjuje proizvode ili usluge za čiju konstrukciju nije odgovorna.
Ova podela ne proističe iz složenosti proizvoda već Jedino iz slobode konstrukcije sa kojom raspolaže preduzeće. U oba slučaja složenost kontrole zavisi od složenosti i krajnje namene proizvoda ili usluge.
Unošenje standarda sistema upravlja-– nja i rukovodjenja bilo u dokument KOji se odnosi na nabavku, bilo u standard primene, dovodi do daljnje složenosti. Sastavlač mora ođređiti stepen obezbedjenja koji će se zahtevati za datu primenu. Što je proizvod kritičniji po pitanjima bezbednosti itd. to je potrebno više osigurati pogodnost
za upotrebu.
Standardi primene (proizvoda ili usluge) definišu zahteve koji se postavljaju pred proizvod ili uslugu kada se koriste u odredjenu svrhu. Ovi standardi se mogu pozivati na standarde sistema upravljanja i rukOvOdjenja, u celini ili izdvajajući po-
jedine aspekte, zavisno od stepena obezbedjenja koji se zahteva pri datoj primeni.
Tehnološki standardi obuhvataju sledeće instrumente koje koriste stručnjaci za kvalitet:
l. Statističko uzimanje uzoraka
2. Obezbedjenje konstrukcije
3. Mogućnosti isporuke, pouzdanost, uslovi održavanja i servisiranja i silno
Proveru kvaliteta
Ispitivanje bez razaranja Rečnike termina
Ostale oblasti koje se razvijaju prema zahtevima
~.OyO1 m
Svaki od ovih standarda treba definisati na način koji se može primeniti sa datom tehnologijom. U većini slučajeva oni će uključivati opsege kriterijuma prihvatljivosti izražene preko tehničkih parametara iz kojih sastavljač standarda za proizvod ili uslugu mora izabrati odgovarajući us-– LOV...
Kao primer se može navesti kriterijum za prihvatanje i odbijanje u statističkom uzimanju uzoraka u okviru varijanti planova uzimanja uzoraka. Usva-– janje ođredjenog plana bitno zavisi od stepena rizika koji preuzimaju prodđavac i kupac. Prema tome, odredjeni stanđard primene može zahtevati ili zabranjivati upotrebu odredjenog plana uzimanja uzoraka.
U prošlosti su standardi primene imali tendenciju da ne vođe računa O referentnim standardima sistema upravljanja i rukovodjenja. Kako su se ovi standardi razvijali za novije i složenije proizvode, odnosno usluge, bilo je sve više potrebno da sastavlja-– či standarda definišu svoje zahteve
u odnosu na sistem upravljanja i rukovodjenja kojim se utvrdjuju valjanosti proizvoda. Trađicionalno prihvatanje, odnosno odobravanje na kraju proizvodne linije postaje sve više nesavremeno kako se približavamo osamdesetim godinama.
Sastavljač standarda primene mora shvatiti da valjanost proizvoda, t.j. Dpogodnost za upotrebu rezultira iz integralnog programa koji definiše potrebne ciljeve.
Današnji i budući stanđardizeri širom sveta moraju imati na umu:
101