JUS standardizacija

Ovako razvrstavanje mehanizama omogućava da se za sve stepene opterećenja i srednje dnevno radno vreme postigne isto trajanje uzeto u godinama. Ovde se pretpostavlja da trajanje različitih konstruktivnih elemenata zavisi od trećeg stepena opterećenja.

3.4 Režim opterećenja pogona vožnje

Režim opterećenja pogona vožnje pokazuje u kojoj su meri, bilo ceo pogon bilo neki njegov elemenat, izloženi maksimalnom ili samo umanjenom opterećenju.

U cilju razvrstavanja pogona vožnje u pogonske klase potrebno je da FEM-u najpre izračunati srednju kubnu vrednost k, koje se odnosi na ukupnu masu uređaja:

al a M EO a ki = V(8i +p)Št; + (fa +YF)*t +.. ·+TEtA!

gde je analogno kao i u tački 3.2

BI nazivna nosivost ili deo nosivosti SD ANA: e VDAr=u rani an ra Orao a ! ukupna masa uređaja

sopstvena težina uređaja

TF ukupna masa uređaja

_ Vreme rada sa nazivnom nosivošću ili delom nosivosti i ukupno vreme rada

t, = Vreme rada samo sa sopstvenom masom uređaja A1 ukupno vreme rada

ukupna masa uređaja·obuhvata:

— nazivnu nosivost

— sopstvenu masu uređaja

Međutim zbog većih brzina, koje se javljaju prilikom vožnje mora se pri razmatranju režima opterećenja pogona vožnje uzeti u obzir i promena brzine.

Za mehanizme pogona vožnje karakteristične su tri vrste opterećenja:

— opterećenje pri ubrzavanju

— opterećenje u toku vožnje konstantnom brzinom

— opterećenje pri usporavanju

Dok su pri vožnji konstantnom brzinom ovi mehanizmi relativno malo opterećeni, pri ubrzavanju i usporavanju opterećenja su veća i uzima se da su jednaka po vrednosti i po trajanju. Vreme vožnje sa konstantnom brzinom sadrži u sebi:

— Vreme vožnje brzinom pozicionisanja

— vreme vožnje srednjom brzinom

— vreme vožnje maksimalnom brzinom

Uticaj promene brzine vožnje prati se preko srednje kubne vrednosti i to:

37 ka = 3 tb +oš tA2

254

gde je:

_ _vreme ubrzavanja i usporavanja E MALA < A O KN: b ukupno vreme vožnje

opterećenje pri ubrzanju maksimalno opterećenje

=

inercijalno opterećenje

[0 = a ao —Sa ? maksimalno opterećenje

t,. = „Vreme vožnje konstantnom brzinom SO ukupno vreme vožnje

Maksimalno opterećenje ovde obuhvata:

— otpore kretanju pri radu sa teretom nazivne nosivosti

— inercijalne sile (ubrzavanja ili usporavanja) pri radu sa teretom nazivne nosivosti

Za stepene opterećenja pogonskih mehanizama za vožnju

FEM daje tabelu 4 u kojoj se koristi srednja kubna vred-

nost kr dobijena kao proizvod ranije dobijenih faktora

ki ika. |

Tabela 4

Srednja kubna | vrednost

Definicija

Mehanizmi pogona vožaje su izuzetno opterećeni maksimalnim k_<O,5 opterećenjem a stalno opterećenivrlo malim opterećenjem

(laki)

Mehanizmi pogona vožnje su čes- | to opterećeni maksimalnim opte- | 0,5 < ke <0,63; rećenjem a stalno malim opterećenjem 2 (srednji)

Mehanizmi pogona vožnje su vrlo često opterećeni maksimelnim (teški) opterećenjem a stalno srednjim

opterećenjem 4 (vrio teški)

0,63< ke =<0,8

Mehanizmi pogona uvek optere- | ćeni maksimalnim opterećenjem | 0O0,8< ke <1

3.5 Razvrstavanje' mehanizama za vožnju u pogonske klase

S obzirom da se razvrstavanje srednjih kubnih vrednosti ke vrši sa istim kriterijumima kao i za srednje kubne vrednosti k kod pogonskih mehanizama za dizanje to po FEM-u i ovde treba primeniti tabelu 3.

4. Vek trajanja mehanizma translatora

Sa srednjim kubnim vrednostima k za pogon dizanja i kE za pogon vožnje po FEM-u se može pomoću klasa rad-

Standardizacija 1984./br. 9—10