JUS standardizacija
3.1 Klase radnog vremena Klase radnog vremena FEM prikazane su u tabeli 1.
Tabela 1
vremena vreme u časovima u časovima Vo.12 < 0,25 Vo.25 < 0,5 Vo. 5 < 1 - Vi < 2 V2 < 4 V3 < 8 V4 <16 >16
Podrazumeva se da jedan mehanizam funkcioniše onda kad je u pokretu. Za one pogone koji se ne koriste redovno u toku godine, srednje dnevno radno vreme se dobija kad godišnje radno vreme podelimo brojem radnih dana u godini.
3.2 Režim opterećenja pogona dizanja
Režim opterećenja pokazuje u kojoj je meri pogon dizanja (ili neki njegov elemenat) izložen maksimalnom opterećenju ili samo umanjenom opterećenju.
U cilju razvrstavanja pogona dizanja u pogonske klase, potrebno je po FEM-u, najpre odrediti: srednju kubnu
vrednost koja se odnosi na opterećenje translatora pri
podizanju.
252
k=Vii +)Št, + (6) +)5t+..... +3tA
(oblik ovog obrasca u skladu je sa postavkom da je vek
trajanja mehanizma obrnuto proporcionalan trećem ste-
penu opterećenja). U ovom obrascu tj i tA su koeficijenti radnog vremena, Bi i Y koeficijenti opterećenja iodređuju se na sledeći način: _ nazivna nosivost ili deo nosivosti Bi > ukupno dozvoljeno opterećenje pri dizanju
sopstveno opterećenje pri dizanju ukupno dozvoljeno opterećenje pri dizanju
_ Vreme rada sa nazivnom nosivošću ili delom nosivosti ukupno vreme rada
i • vreme rada samo sa sopstvenim opterećenjem pri dizanju ukupno vreme rada
TA =
Sopstveno opterećenje pri dizanju obuhvata:
— ukupnu masu podizača i opreme na njemu
— masu radnika
— otpor kretanja podizača
— deo mase sredstava za podizanje (užad, lanci i sl.) Ukupno dozvoljeno opterećenje pri dizanju obuhvata:
— nazivnu nosivost
— sopstveno opterećenje pri dizanju
Jasno je da se Bi i tj, računaju za različita korisna opterećenja i njima odgovarajuće vreme rada.
U tabeli br. 2 prikazani su stepeni opterećenja sa odgovarajućim vrednostima koeficijenta k (pri čemu su za Bi i. uzete idealne vrednosti).
0 30 0
Standardizacija 1984./br. 9—10