JUS standardizacija
sledećeg zaoštravanja propisa 1979—1980. godina, bivaju prinuđena da koriste troštupni katalizator sa ili
bez EGR sistema.
U Japanu je istorija primene pojedinih rešenja tekla · nešto drugačije. Sve do 1975. godine usavršavanjirna
motora mogli su se udovoljiti zahtevi | u odnosu na
ograničenja izduvne emisije. Nakon toga, i: opštu upo•
trebu su ušli oksidacioni katalizatori i EGR' sistem
zbog oštrine propisa, da bi ubrzo nakon toga pooštre•
nja emislje azotnih oksida trostepeni katalizator postao
najčešće neophodan, čak i na manjim vozilima sa
motorima od 1,3 litra. .,
Ocena mogućnosti postizanja ECE zahteva pojedinim · rešenjima
U svetlu sadašnjih i budućih ECE zahteva u vezi sa iz•
kategorija vozila 1 “ 2
2 3
”„ | 4
1 5
6
7
di 8
9
ı kategorija vozila
,
Pri dnu dijagrama, crtkastom– linijom. je prikazan budući zahtev amandmana 05 koji nije vezan za težinu vVOzila već za zapreminu motora, zbog čega je njegov položaj relativan u ovom dijagramu.
Sa slike 8 se vidi da postojeći konvencionalni karbura-
· torski motori bez dodatnih uređaja relativno dobro po-
krivaju dosadašnje zahteve, Granice amandmana o4 su' na granici mogućnosti ovih motora, ali je vrio verovatno da se zahtevi u pogledu emisije CO ovim amandmanom mogu lako postići dopunskim usavršavanjem mo-•
tora i njegove regulacije. Pri tome su manja vozila u ne-
što povoljnijem položaju nego teža vozila. Primena ubacivanja vazduha sa termičkim reaktorom na prethodne motore lako osigurava uklapanje u pravilnik ECE 14 — 04, mada to u ovom slučaju nije neophodno. Interesantno je da su rezultati sa termičkim reaktorom malo ispod dobro podešenih motora bez njih. To isto važi i za primenu termičkog reaktora na motore sa ubri zgavanjern benzina, sa kojima s se znatno lakše mogu po . stići limiti amandmana 04. Što se tiče budućih granica koje zahtevaju propisi ECE 15 — o5, manja vozila, odnosno manji motori, će moći da ih zadovolje nakon iz-
Težina vozila manja. od
”
ww
i
“
”
”
”
težina vozila
'duvnom emisijom interesantno je pogledati gde 56.
nalaze sadašnji evropski motori, konstruisani u poslednjoi dekadi, | njihove modifikacije sa nekim od pret . hodno pomenutih rešenja u odnosu na zahtevane \ izduvne emisije putničkih vozila definisane pojedinim |
. amandmanima.
· Ocena postizanja zahtevanih granica CO emisije konven.
ciona!nim motorima data je na slici B., Tu su stepenas• tom linijom prikazani zahtevi ECE—15 pravilnika za pojeding8 kategorije vozila definisane njihovom težinom , kao što je to definisano pravilnikom EGE=15 . odnosno na sledaći način:
„750 kg' 850 kg 1020 kg 1250 kg 1470 kg 1700 kg 1930 kg 2150 kg 2150 kg
750 do
850 do 1020 do 1250 do 1470 do 1700 do 1930 do veća od
vesnih usavršava;jija rnotora bez dopunskih uređaja. Mo-_ tori srednje klase će znatno teže na taj način postići svoje granice tako da će verovatno morati da se primene ili radikalni zahvati na motoru ili dodatni uređaji. Veći motori će skoro sigurno morati da primene katalizator. S obzirom na napred rečeno, novu šansu će imati primena perspektivnih još nedovoljno usavršenih motora, za koje je na slici 9 data ocena mogućnosti postizanja nivoa emisije CO u svetlu ECE propisa, Nakon dopun•
. skih usavršavanja, motori sa siromašnom smešom mogu · · biti aktuelni uglavnom za nižu | srednju kategoriju vo•
zila. Za višu kategoriju ovih motora morala bi se primeniti neka dopunska sredstva u cilju smanjenja emisije CO.
Slična situacija (možda samo malo povoljnija) je i u pogledu motora sa slojevitim punjenjem. | ovde su neophodna dopunska usavršavanja i rešenja u cilju postizanja zahtevanih limita za veće zapremine motora. Na• suprot ovome superbrzohodni dizel motor veoma lako bi zadovoljio zahteve u pogledu emisije CO. Pošto počev od serije amandmana 04 nema · posebnih
Standardizacija 1986./br. 1—2