Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

314 ЈОВ. ХАЏИ-ВАСИЉЕВИЋ

у боји и спуштати низ леђа. Од 30 година на овамо и то је сасвим изостављено.

Ранијих година жене су носиле и побрадач; то се носило да се разликује жена од девојке. Затим су жене носиле нанизане паре око ушију и под ушима, на врату.

У најновије време противу ношења ђердана пу опште новаца учиниле су кораке и пропагандске организације у овој области.

И ако не свуда у области, на прсима носи женскиње и ћосшеке — сребрне ланчиће и пиле којом се закача кошуља на грлу и друге ситне наките.

Д. Начин живота — поминд к —

Крајем ХУШ пи почетком ХТХ века докле је према административној подели Скопљанскога Пашалука Кумановека Област припадала другим околним центрима и била на њиховој периферији, хришћани су у њој живели као полу-робови. Јавна безбедност и живот њихов остављен је био, од стране власти, рејонским буљу-башама, кр-сердарима п харачлијама, а од стране мухамеданаца зулумћарима Турцима 1 Арнаутима. Читаве банде које су са собом водиле буљук-баше и кр-сердари радиле су са хришћанима шта су хтеле. Суда им никаквог није смело бити, нити га је било. Још се живо причају казивања старих људи из ове области о етрашним зулумима самих органа власти из почетка ХТХ века. Нарочито су страдала рајетска и затуренија села. Кад би буљук-баша са својим сејменима наилазио у село сељаци би пред њим ничице падали на земљу и усправили бп се тек кад би им он допустио. Младе жене и девојке сакривале би се по кошарама, копама слама, у житу и шуми, а у кућама су остајале само старе жене п деца. Све до пре 30 година у многим селима еве би се младо женскиње посакривало: чим би се чуло да је Турчин или Арнаутин дошао у село; ови су девојке и младе жене одводили кад год су хтели. Често се догађало да је женскиње бежало чак у суседна села.

Од буљукбаше је зависио живот евакога хришћанина у његову рејону. Ови су убијали или секли