Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

примјена 5

ЈУЖНА СТАРА

Крпач мене цревље; Ја на бабу цревље, Баба мене колач;

Ја на рта колач,

Рт мене зајца;

Ја на Турчина зајца, (Ја на богаташа зајца Богаташи мене паре) Турчин мене паре; Ја на цара паре, Цар мене девојче,

Ја њему обојче. Јоване Гудумане, Гудушка пушка, Јокма токма,

СРБИЈА. 367

Искусале сватови; Кам еватови: По пут:

Кам пут; Израсла трава; Кам трава: Испасла крава: Кам крава:

У гору:

Кам гора: Исекла секира: Кам секира: У ковача:

Кам ковач“;

У ме(х);

Кам ме(х):

Дивина дисина,, Али гукнеш Туј да пувкнеш.

Изеја мољац: Кам“ мољац: Изеја рт;

== Кам“ рт: Јоване Балабане, Отишја прет цара Вика те мајка да кусаш кашу; Шагрекне Кам каша

о

(Ккарабичане) дечко Цветко Пешин

3. Обичаји

Већина обичаја који се у овој области драже, врше се исто онако као у осталим околним областима које са овом чине ширу етнографеку целину. Али и у овој осласти има обичаја који се не врше у околним 06ластима, и по њима она чини засебну, ужу областиу овом погледу; по томе се она такође одликује од осталих околних области. — Сам општи обичај о Ђурђеву-дне у овој се области врши мало друкчије но у околнима и у онима на северу и истоку од ње. А општи обичај српскога народа — домаћа Олава — Крено име = Свешћ с малом“ разликом врши се као и свуда у СОрпетву.

Али становништво ове области почиње нагло напуштати многе обичаје преко године. Ни у чему није

становништво попустило као у одржавању старих оби-

чаја и народне ношње. А штета је што се ти стари и лепи обичаји почињу напуштати.