Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

ЈУЖНА СТАРА СРБИЈА 369

Пошто се дете роди бабица му исече пупак и кошуљицу (ако је има). То се осуши и чува и обично се направи амајлија коју дете носи на телу. То се чува до смрти. Одмах по рођењу бања се дете и зовне се жена или из куће или из суседства која већ доји, да задоји новорођенче. Та жена треба да је здрава и да су јој и деца здрава. Она се зове задојаљка или заддјкиња и њезино задојче поштује је као мајку.

По том иде се свештенику за молштвену воду — МОлитву — која се доноси у каквом суду за пијаћу воду. То се зове и мала молитва. Том водом треба неко мушко дете три пуга да запоји лаусу. Том детету треба да су живи родитељи. Од те се воде меће по неколико капи у воду у којој се ново-рођенче купа првих четрдесет дана.

По томе почне се у кући месити и готовити за ручак илп вечеру и позивају се жене из рода или сусетке. У неким крајевима жене саме долазе. То се на Овчем Пољу зове бабино, а у другим крајевима нема имена. Која женска дође у кућу почне још с врата бласиљати: „Срећна тринова. да Бог да, нака (јје а(ј)ушрлија, нака је жсиво џ здраво, вечно да је да Бог да сас мајку, сас ташика, сас браћа сас сестре (ако иг има). Ако нема „00 године сестру (или брата) да си добије да Бог да...“ Кућани одговарају: „Амин да Бде да.“

У козјачким п рујанским селима зове се на трећу вечер. Онда бабица пред гостима повија дете, метне му у руку мало хлеба и соли и једну пару па га редом даје на трпези: оду, стричевима, ујацима и том приликом настане стереотипно благосиљање за здравље и напредак ново-рођенчета и матере. Тад се изјављује жеља шта треба ново-рођенче да буде јер ће те вечери доћи суђенице да му претсказују судбину. На другом смо месту споменули (одељак 11) како многе Арнаутке овог вечера још за дана износе ново-рођенче пред кућу и изјављују жељу да буде пољак у неким селима у овој области.

Од сутра дан почне се лауси слати (овојница Повојниду шаљу сроднице и сусетке или добре пријатељице. Она се обично састоји из какве гибанице или прженог пилета, целог, погаче и једне милојке вина. Од теста гаље се обично пишија (на Овчем Пољу). „Жене се обично договарају међу собом и распореде кога ће дана која да пошље повојницу, да се не би сшрупале по неколике једнога дана. Повојница се шаље само за првих четрдесет дана. Онда се шаље и кошуљица или платно за кошуљу ново-рођенчета.

Из куће у којој се дете родило ништа се не даје нити позајмљује за седам дана.

Лауса за свих четрдесет дана после заласка сунца никако не излавп из куће (или кошаре).

Кад која жена рађа све женску децу па би хтела да

ЈУЖНА. СТАРА СРБИЈА 24