Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

318 ЈОВ. ХАЏИ-ВАСИЉЕВИЋ

Обичај је да се млада нуди да сиђе, и да не сиђе док јој свекар не обећа што год; тада је девер скине с коња и уведе је у кућу.

При уласку у кућу донесе се у ложици масла и млада прстом намаже маслом прагове и стране од врата „у кре,“ да су у кући односи глатки као масло што је глатко. да тим јој наместе на леђа сито и један хлеб и с тиме уђе у кућу. Сито и хлеб не употребљава се на Овчем Пољу; није се употребљавало ни до пре 50—60 година.

Кад уђе млада у кућу онда свекрва седне до огњишта, на столицу, а млада је са девером три пута обилази и скупља сламке и друго што нађе око себе, и меће пред свекрву. Онда ко од кућана проспе мало воде око столице на којој седи свекрва и присутни се почну смејати и пљескати: 4. умочала се свекрва...“ Онда млада отвори једну скутшачу нову и опаше је свекрви.

Затим се млада одводи трпези за којом седе стари сват, кум и сватови и тамо, почев од кума, свакоме целива руку. Ранијих година у овој области је клањала млада пред часницима и сватовима и то је клањање било врло тешко издржати; а сада се то напушта. На Овчем Пољу већ одавно не клањају младе.

Весеље сватова продужава се до поноћи и зоре. Младенци се своде пошто те вечери оде стари сват кући. А кум је раније отишао. Младенце своде свекрва и младожењски момак...... До сванућа отишле су кућама својим и месарије (у неким крајевими сада ашчије) и достојници. Младенци устају кад сване. Прво њима одлази свекрва и прегледа постељу за тим, ако је све у реду, отрчи у кућу, пошље се по месарије и достојнике и почне се месити и готовити, да се продужи свадба. Онда се заслади ракија и сви пију медену ракију.

Журно месарије месе погачу за младину мајку и праве китке од босиљка. Таквих се китица прави по 100—200. Свака је везана црвеним концем (на Овчем Пољу црвеном свилом) и на свакој се пришије по једна сребрна парица (бдрбушка). Најпре треба да се иде младиној матери да јој се радос однесе. На Овчем Пољу и у неким пољским селима младиној мајци иде ручни девер а у планинским селима свекар. Одмах се узјаше коњ и трком се иде младиној матери M однесе се погача и оне китице босиљка. Чим прими ове знаке, младина мајка одмах позове род п пријатеље и младине другачке, готови се ручак и настане права свадба. Онда се погача искрши и подели међу девојке и свакој се да по једна кита од оних што их је девер (односно свекар) донео. Тамо девер (свекар) остаје цео дан и тамо ноћи, и тек се сутра дан врати младожењиној кући.

Од младожењине страке са благом ракијом покане се

ибн еру