Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

ЈУЖНА СТАРА СРБИЈА 3719

опет часници п сва родбина и пријатељи и све се искупи до ручка. Руча се и весели и онда млада полива сватове. То се зове полбвак. Полевак се не врши свуда у области једнако. На Овчем Пољу иду млада и сватови чесми или бунару у селу, где на ширини, и тамо се цело село скупи; а у другим крајевима области полевак се врши код куће.

На Овчем Пољу изнесе се једно ведро вина и две три погаче к чесми или бунару у селу и понесе се једно ведро празно па се тамо напуни водом. Месарије изломе оне поrade на мала парчета и метну их на крџу коју је млада донела младожењи за венчање. Онда две од месарија наднесу крпу са парчетима од погаче над младину главу, замахну је два три пута над главом па је онда на једну страну спусте и изруче а присутни се грабе о парчета и сваки узме по једно. Грабе се највише девојке и момци; њима и треба да се учини да добију по парче погаче. Онда се оно празно ведро напуни водом и млада почне поливаши по рукама свалтове, свакога редом почев од кума. Сваки од поливених спусти у ведро бакшиш у новцу. Ту се збивају многе шале од којих најглавнија је та што један другоме, док их млада полива, мећу на руке место сапуна пепела, блата итд. —

Пошто полије млада свакога свата редом, иде се кући. И тамо их млада поново полива по рукама.

У другим крајевима области има полевања само код куће, и онда се збива све (сем погаче у крпи и ведра са водом) што и на Овчем Пољу.

Весеље траје до вечери и онда се сватови разилазе кућама и тиме се завршава свадба.,

Откако је свекрва у понедељак ујутру прегледала младеначку ложницу, све ово довде врши се само ако је млада „како ваља“, а ако није ништа од свега тога нема. — У таквом случају свадба је престала још одласком старога. свата у недељу на ноћ, кад су младенци сведени. У таком случају свако зна да млада није била чесна.

Ранијих година и у таквом случају се слала погача младиној матери, али не по деверу (односно свекру) већ по слузи или каквом обичном човеку. Та је погача била мешена од нечистог (јечмена или ражана) брашна, била је проваљена у срединим у ту се рупу метало или сшрук празилука или каква пачавра !

Ранијих година такве су младе још исте (прве) ноћи враћане родитељима и то је вршено на врло драстичан начин. Млада би била обучена колико да није гола; била би метнута натрашке на магарца; дат би јој био реп у руке, а где и у уста, и била би одведена материној кући. То би вршио младожења, са младожењским момком и још два три друга.

Овако драстичних примера било је до пре 30—40 го-