Kult rada

зима, са колико проницљивости њихова гнусна душица прроналази све што им може користити! Њен вид није ни слаб ни помућен; али они је присиљавају да служи као оруђе њихова неваљалства, и зато су у толико штетнији што су лукавији и бистрији”.

То је добро. Затим кад каже како је неправо да затво-

реници остану вечито у мраку и како је дужност оних што су прогледали да „сиђу несретним сужњима и да узму удела у њиховим пословима, чак и у њиховим почастима, ма шта се о.тим почастима мислило”. Зар се то не односи на неке интелектуалце од вредности који жнве далеко од народа и који остављају неспособнима и покваренима политику и државну управу?

Може, може.

Ви моралишете -по новинама. Али Платон је све то рекао пре вас.

О, разуме се! И Платон и многи други, али то ништа не мари. Истину треба понављати без умора, јер баш по вашег Платону све грађане ваља убеднтп, речју или влашћу да деле један с другим благодети културе. Ваш учитељ каже „или влашћу” он је помало бољшевик. Није за убеђивање разлозима. Ђавола ћете ви убедити ваше младе освајаче рођене око 1900! Зар не видите како су наоштрили зубе да поједу ову земљицу заједно са дроњцима? Један се куне да ће у 26 години имати аутомобил, други да ће за пет година лекарске праксе зарадити довољно за цео живот; ови бацили око на пречанске миражџике, они на маћедонске златне лире Нема ту убеђивања. Њих ваља натерати да служе држави под строгом контролом: „законодавац марљиво спрема учене грађане, али не зато да им после остави на вољу шта ће радити са својим способностима, већ да би се послу-

26

Култ Рада