Kult rada

36

Култ Рада

мисли дечак кад добије прекор што се задржао-на улици. Баш си досадна, мама, са том твојом уредношћу, одговори често млада девојка кад јој се.пребаци да не оставља сваку ствар на своје место Нисам ја више у основној .школи! прси се гнмназист кад му се каже да не сме не сме оно. Да не мисли господин случајно, да смо. ми гимназисти, вичу студенти на први покушај професорскестеге. Академски грађани су нешто више него гимназисти, јер могу доћи на час после професора, јер нх не прозивају, јер не морају радити „на лекцију”,. из дана у дан, јер су, једном речи, слободннји.

Слобода! Омиљена реч наших отаца, име које; су борци за народна права у време политичког насиља давали својим првенцима, поклич ко.ји је као.> барјак окупљао све што је било напредно и поштено у овој земљи. Дошла из Француске (ИБегће, 11Бегlе сћбДе!), та реч је опијала неколико поколења; нашег народа, и подржавала херојске напоре читаве домовине у времену када се држава из турског ропства. Србадија, слободија, тако се изједначили појмови, који се, неколико векова нису могли приближити. У исто доба, покрет ка слободи,. пошао из земље Велике. Револуције, захватио је сведржаве, све друштвене слојеве: грађане, сељаке,. раднике, жене.

Када је освануо 20. век, велика шведска феминнсткиња и хуманисткиња Елен Кеј објавила је да, настаје век детета. Заштита детета од опасности индустријског рада, пре свега, али исто тако: ослобођење детета од тираније родитеља, после ослобођења жене од тираније мужа. Деца двадесетог века, ми више не „љубимо слободу”’ из далека, каонаши старији, већ је бранимо као своје добро. Мора се признати, међутим, да садашња омладина није ништа учинила за освојење те слободе у коју не допушта да се дира. Слобода је њој дошлан са временом. После петогодишње ратне стеге, на-